Arcteryx Khamsin 62?

Hejsan !
Är på jakt efter en ryggsäck kring 60 liter som väger förhållandevis lite. Efter att ha surfat runt lite här och där har man sett de positiva reaktionerna om Arcteryx, framförallt här på utsidan. Vilka är de stora skillnaderna mellan Khamsin och Bora?, Nackdelar och fördelar.
Eftersom jag fiskar en hel del använder jag en midjeväska, vilken drar upp vikten med ca. 300 gram. Därför såg jag fördelen med Arcteryx´s löstagbara topplock jämförbart med andra märken. Skulle vara härligt att kunna bra bort den dövikten från packningen.

Allmänna synpunkter om 62:an?

MVH Pack

Khamsin 62

Hej,

Jag prövade en Khamsin 62 och tyckte väldigt bra om säcken, den väger inte mycket och har bra finesser, t ex löstagbar topp som funkar som dagsäck, blixtlås längs hela sidan etc. Kändes mycket bra och välgjord. Tyvärr funkade inte bärsystemet för min rygg och jag var tvungen att lämna tillbaka den. Nu har jag en Northface prophet 65 som har mindre finesser men som sitter väldigt bra på mig. Den är ännu lättare än 62'an och en 6-700 billigare. Topplocket blir du av med även på 65'an. Jag testade den med ca 16 kg i och det var lite för mycket (axlarna tyckte inte om det efter några timmar) så skall du bära tungt länge kanske du skall köpa en tyngre säck.

Hälsningar,

/Roland

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips