Antika snöskor

I mitten på 90-talet kom äldste sonen hem efter ett år av studier i Saskatchewan, Canada. Med i bagaget hade han dessa enorma snöskor. Att de är mycket gamla råder det inget tvivel om, men jag har ingen aning om de är använda av trappers/jägare eller om de har indiansk bakgrund.

Ramen är av trä, "nätet" av senor (eller möjligen smala skinnremsor) och själva bindningen av läder.

Sonen har sedan länge flyttat och har bett mig att slänga dem. Men det går ju bara inte. Jag är själv på väg att flytta till mindre boende och kan inte längre ha dem kvar.

Jag har några frågor:
Kan någon berätta något om denna typ av snöskor?
Vad ska jag göra med dem?
Sälja dem? (Var? Hur? Hur mycket?)
Skänka dem? (Till vem/vad? Varför?
Finns det någon som har en samling och som saknar just denna modell?

HåkanF

Bilagor

• 20160528_135931.jpg
    20160528_135931.jpg
    127.1 KB · Visningar: 1,575
  • 20160528_135957.jpg
    20160528_135957.jpg
    113.8 KB · Visningar: 1,144
Aldrig ägt ett par snöskor så jag har säkert många fel men man har ju läst endel.

Jag har några frågor:
Kan någon berätta något om denna typ av snöskor?
Det ser ut som modellen man brukar kalla Alaskan snowshoes. Man brukar väl dela in traditionella snöskor i fyra sorter. Alaskan, Huron, Bear paw och Ojibwe. Alaskan är nog den största modellen tror jag.

Vad ska jag göra med dem?
Hänga upp dom på väggen tycker jag eller använda dom om du vågar och det finns snö.

Sälja dem? (Var? Hur? Hur mycket?) Blocket eller utsidan?

Skänka dem? (Till vem/vad? Varför? Till någon som uppskattar dom och har väggplats :)

Finns det någon som har en samling och som saknar just denna modell? Ingen aning.

Här är en liten artikel..

http://www.snowshoemag.com/2004/10/...iew-of-traditional-snowshoe-design-in-canada/

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack edgepal. Exakt min modell fanns inte med, men det är ju mycket intressant att se vilka priser de tar. Ska googla lite själv.

Håkan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips