"Anja Pärsons glaciär"

Turförslag till "Anja Pärsons glaciär"

I turistbladet "Tärnaby-Hemavan Just Nu", åker världsmästarinnan Anja Pärson till Måskonåive när hon skall köra lite extrahård sommarträning på glaciären med samma namn. Anja vill kanske åka i lugn och ro på sin "mammas gata". Risken att det skall uppstå folksamlingar vid de istäckta sluttningarna är dock inte stor, utan istället vore det trevligt om fler upptäckte vilka fantastiska naturvärden som finns i trakten. För oss som tillhör gruppen ständiga sommarturister i tärnaområdet, har vi märkt att leden glesnat, även om 2008 var ett bra år. Men det känns ändå "himla tomt" i Hemavan på sommaren. Semestra här och vi skonar glaciärerna från en massa utsläpp av kolsyra i luften. Måskonåive väntar!

Senast ändrad:
Jag trodde att de hade döpt om eller namngivit en glaciär, och det är det ju knappast tid för nu när glaciaärerna i Sverige snabbt försvinner.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Egentligen vore det stimulerande om Storumans kommun döpt några av sina ismassor till "Stenmarks jökel" och "Pärsons glaciär". Men de flesta är redan namngivna, och minnet av bygdens fantastiska idrottsutövare lever vidare kanske lika länge som glaciärerna orkar stå emot alla utsläpp från semesterfirare till Thailand och andra fjärran distanser.

Jag börjar ana att den här förträffliga sajten är till för att diskutera vilken typ av snören mm, som passar att användas i kängor vid vandringar i Sarek. Det är dags att be om överseende med att mina inlägg haft som syfte att marknadsföra en hel "glaciär" - faktiskt en ganska lustig form av management, helt utan kommersiella intressen.

Jag börjar ana att den här förträffliga sajten är till för att diskutera vilken typ av snören mm, som passar att användas i kängor vid vandringar i Sarek.

Du kan skriva vad du vill. Du får också läsa vad du vill.
Jag skulle säga att din approach till Utsidan välkomnas!!

Att det är lättare att skriva/fråga om prylar än upplevelser är nog sant. Men det betyder inte att det andra inte får plats. Tvärtom säger många.
Häng i! Kör hårt! Skriv! Ut å njut!

Forum i Utsidan.se innehåller en tilltalande mix av olika synpunkter på friluftsliv. För egen del är jag bara lite förvånad över att det blir så många visningar när en fråga kommer upp om t ex vilken typ av skosnören jag bör använda vid vandringar i Sarek. På några ögonblick vill tusental titta på mitt inlägg. Om jag däremot vill berätta om en fantastiskt vacker plats - i det här fallet en glaciär -droppar det in fem visningar inom samma ögonblick. Alla kan ju inte vara intresserad av glaciärer, inte ens när jag drar in välkända Anja Pärson i sammanhanget. Att hon sommartid tränat på Måskonåives snötäckta sluttningar, är väl inte direkt en världshit. Men jag vill påtala för vandrare, som passerar på Kungsleden, att det är mödan värt att besöka dalen Måskoesvaajja bara ett stenkast från Syterstugan. Kanske borde jag istället ha frågat om ett turförslag till dalgången, för att rycka igång "visningarna".

För egen del är jag bara lite förvånad över att det blir så många visningar när en fråga kommer upp om t ex vilken typ av skosnören jag bör använda vid vandringar i Sarek. På några ögonblick vill tusental titta på mitt inlägg. Om jag däremot vill berätta om en fantastiskt vacker plats - i det här fallet en glaciär -droppar det in fem visningar inom samma ögonblick.

Ja, det förvåningen är väl på rättmätig plats. Och du är inte den första som förvånas.
Finns det månne forumpsykologer som kan förklara forumbeteenden? :)

Hoppas dina glaciärturer blir fina. Och att andras blir fler!

Jag vill bara säga att jag har läst dina inlägg med intresse. Vi funderar på en tur till Hemavan nästa år, men jag har aldrig varit där, så vi har inte några bilder på vattenfall eller något än. :)

Däremot får du gärna svara på mina frågor när de börjar hopa sig framåt sommaren.

Äntligen har jag gjort en konnässans på Måskonåiveglaciären. Vår skara är lika krympande som objekten vi uppskattar. Sommaren 2007 passerade jag Viterskalstugan iförd min ryggsäck av märket Berghaus/Atlas Cyclop II. När den kvinnliga stugvärden mötte upp, fällde hon kommentaren:
- Det var en väldig packning du bär på!
- Jo, jag har med mig 100 kilo räddningsfiltar till Tärnaglaciären - den behöver ju snart räddas!
Damen såg imponerad ut. Men det märkligaste var att hon inte visste var glaciären fanns.
- Herregud, sade jag - det är ju Vindelfjällens absoluta skönhet - du begår tjänstefel just nu!

Tack "srpp" för Din fina support!
/Y.

Sign Picea hann komma emellan mitt senaste inlägg. Ännu en konnässör på glaciärer - vilken fantastisk hemsida detta månde vara!

Idag fick jag en metersförstoring på M-glaciären från azote bild. Isfronten och glaciärsjön är så oändligt stilfulla när de blir fångade av mästerfotografer på bild.

Jag lämnar gärna alla upplysningar som Du behöver för att hitta dit. Hemavan måste marknadsföras även på sommaren, för det är ju då som fjällen är allra vackrast i sina majestätiska former. Claes Grundsten, fjällentusiasten, sätter det här området väldigt högt på agendan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips