Ang. fjällutrustning

Hej!

Skall vandra jämtlandstriangeln i sommar och tänkte vara däruppe i sådär 5 dagar med lite extra krokar längsmed lederna. Vi vandrar kring den 3 juli. Jag undrar följande;

Vad skall man ha för skor?
Om man vill tälta, vad skall ett tält väga( har ett ganska stort som möjligtvis kan vara för tungt..)?
Ryggsäck, vilka storlekar?
Tips om leden och omgivningen!



Tack på förhand!
 
oj oj oj

innan den arga maffian slår ner :) Så rekommenderas sökfuntionen här i forumet. Kan även googlas fram massor av info. Lycka till med letandet.
 
1. Det du känner för... Du klarar dig med vandringsskor utan membran om du är beredd på att vara lite våt. Sen går det självklart bra med hela skalan upp till kängor/stövlar beroende på smak och tycke.
2. Ca 1 (max 1,5) kg per person
3. Om du inte ska fota, fiska och bära dina barns utrustning så ska du utan problem klara dig med 60 l
4. Boka in ett bad i Ulvåtjärn

Och: Sök i gamla trådar ;-)
 
1. Det du känner för... Du klarar dig med vandringsskor utan membran om du är beredd på att vara lite våt. Sen går det självklart bra med hela skalan upp till kängor/stövlar beroende på smak och tycke.
2. Ca 1 (max 1,5) kg per person
3. Om du inte ska fota, fiska och bära dina barns utrustning så ska du utan problem klara dig med 60 l
4. Boka in ett bad i Ulvåtjärn

Och: Sök i gamla trådar ;-)

Måste man boka in ett bad? är det inte bara att hoppa i:O?
 
Jag och sambon var där för lyxvandring i september förra året (hade redan jagat ripa under 2 veckor innan) men hamnade i stormvindar, 26 m/s i byarna, så det blev bara två nätter innan vi gick tillbaka. Leden är som en autostrada och det är väldigt öppet och fint för eventuell offroad-vandring, noll risk att gå vilse om man följer leden och vid fint väder. Vi mötte väldigt blandat folk, även löpare. Är det sommar kan man knata i grövre gympaskor men jag kör alltid kängor när jag är ute.

Men som övriga skriver, sök och du hittar "en miljon" trådar om Jämtlandstriangeln.
 
Hej!

Skall vandra jämtlandstriangeln i sommar och tänkte vara däruppe i sådär 5 dagar med lite extra krokar längsmed lederna. Vi vandrar kring den 3 juli. Jag undrar följande;

Vad skall man ha för skor?
Om man vill tälta, vad skall ett tält väga( har ett ganska stort som möjligtvis kan vara för tungt..)?
Ryggsäck, vilka storlekar?
Tips om leden och omgivningen!



Tack på förhand!

Hmm, ta den utrustning du har just nu, packa den och om du tycker att den är ok att bära så kör med den!

Saknar du säck, så kika på en allround typ 70L som sitter skönt. Det kan ju hända att du vill göra längre turer i framtiden ;). På Blocket hittar du fungerande ramsäckar av bra ursprung för ca 500..

...finns inga "ska" eller så, ta de prylar du är nöjd med och använd dem. Sen är det klokt att packa så lätt som möjligt om du ska vandra, det har du igen. Men det behövs ingen fakirattutyd eller specialutrustning, undvik bra att ha-grejor och dubletter så slipper du bära dig trött.

...jag vandrar i gummistövlar/jympasko- kombo eller i kängor typ Lundhags. Andra kör lågskor och blir våta om fötterna. Du får pröva dig fram ;)...

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.