Anaris i slutet av Juni?

Hej!

Tänkte ta en stugtur med start i Höglekardalen över Hosjöbottnarna till Anarisstugan och vidare mot Lunndörrstugan. Jag hade tänkt börja den 29/6 men såg nyss att Anaris inte öppnar förrän en vecka senare.

Vad beror detta på? Alla andra stugor i Jämtland/Härjedalen öppnar ju en eller två veckor tidigare. Är det helt enkelt lite besökare eller är området för vattensjukt?

Vet någon hur säkerhetsutrymmet ser ut på Anaris, finns sängar, filtar och sånt eller är det bara ett kalt utrymme med säkerhetstelefon osv.

Ett alternativ kunde kanske vara att sova över i Hosjöbottnarna (utan tält), vet någon om det går, har någon egna erfarenheter osv?

Bästa hälsningar: Fredrik Sargren

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nej, öppet 6/7 - 8/9

Tyvärr anger både STFs bok och webbsida att stugan bara är öppen 6/7 - 8/9. Om det olåsta säkehetsutrymet är ett av rummen med sängar så går det förstås fint ändå, men jag hade tänkt slippa ta med mig tält och liggunderlag.

Ingen som vet hur det ligger till?

/Fredrik

Har du frågat STF?

För ett par år sedan ringde jag STF för att fråga hur jag skulle göra för att "varna" att den eller den veckan kommer jag med en grupp på 12 personer. Då fick jag telefonnumret till den som ansvarar för området. Så ta telefonen, eller maila.

Per

Anaris...

..anses ligga lite utanför dom mest populära vandringslederna, därför dom udda "öppentiderna".
Däremot finns alltid ett rum öppet där det finns två våningssängar, d.v.s. fyra breda bäddar som om det krisar tar åtta personer skavfötters.
I Hosjöbotten finns en fiskecamp med stugor så om du ska övernatta där finns säkert möjlighet till det.
Lycka till!

Re: Anaris...

petsa; sa:
..anses ligga lite utanför dom mest populära vandringslederna, därför dom udda "öppentiderna".

Det kan man lugnt säga. För några år sedan var det iallafalld en av STF-s stugor som hade minst antal besökare på årsbasis.

Kollade lite närmare och såg att du hade rätt.

Jag får väl övernatta i säkerhetsutrymmet om jag går förbi.

Dessutom har jag tält så jag klarar mig ändå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips