Ammarnäs

Har tänkt vandra ett par dagar från Ammarnäs och tillbaka till Ammarnäs vara ute max 5 nätter i slutet av aug. Någon som har tips på bra vandringsled? Någon som vet hur det är att ha hund med sig i dessa områden?
 
Har tänkt vandra ett par dagar från Ammarnäs och tillbaka till Ammarnäs vara ute max 5 nätter i slutet av aug. Någon som har tips på bra vandringsled? Någon som vet hur det är att ha hund med sig i dessa områden?

Jag vandrade runt en knapp vecka för många år sedan, kommer inte ihåg riktigt var men vi startade upp för skidbacken. Träffade en "inföding" på häst med hatt, renskinnet rullat bakom sadeln och bössan i hölster på hästens bog. Han hade med sig hunden springand några steg bakom.

Känner inte till något speciellt med Ammarnäs förutom potatisbacken men den når man ju inte från fjället, utan från by gatan.

Tips: Vandra utan annat mål än att komma hem igen, gå till du behöver vila, rasta, fortsätt till du blir trött, slå läger! Absolut bästa sättet att vara i naturen.
 
År 1975 gjorde vi en fjällvandring i dessa trakter när jag låg i lumpen. Jag har skrivit ett blogginlägg om denna tur. Namnen som finns angivna är från den gamla kartan, men säkert kan du lista ut vad de heter idag om du har kartan framför dig. Hoppas att du får någon nytta av detta:

http://www.utsidan.se/blogs/majjens/10560.htm

HåkanF
 
Jag känner till tre vägar upp från Ammarnäs:

1. Söderut längs Kungsleden över StorEigert just söder om Tjulträsket. Vackert och enorm utsikt. Efter StorEigerten kommer du dock ner på flacken (där alternativ 2 ansluter - se nedan) det låglänta kalfjället i nån mil ner till Tärnasjön. Hela området mellan Tärnasjön och Ammarnäs är jämförelsevis flackt. Visserligen vackert. Men jag gissar att det kan vara blött om man försöker gena mot Hemavan. Mycket blött. Fråga lokalbefolkningen.

2. Längs Tjulträsket. Egentligen en transportsträcka som tar 4-6 timmar istället för minst det dubbla om du går den södra (Kungsleden) vägen. Denna sträcka går direkt längs sjön och passerar iofs en gammal bosättning som är mycket väl värd att titta in i, samt ett par "aktiva" sommarstugor. Annars är det ganska bara transport...

3. Norrut längs Kungsleden. Upp för slalombacken. Du får igång en bra svettning. Därefter flackt i blandad lägväxt björkskog i 3-4 timmar innan du kommer upp ovanför träden. Här finns inga alternativ förrän efter totalt 8 -10 timmar från slalombacken. Du har nämligen Vindel-ådalen till höger. och ett smärre träsk till vänster. Du kommer dock till bra fisketjärnar (kort köps i Ammarnäsgården) och vid fisketjärnarna kan du enkelt vika vänster in i Skebleskalet och vidare in i Ammarmassivet. Snö- och vattenläge okänt. Ring och fråga lokalbefolkningen.

4 Leden längs östra stranden av Vindelälven, vilken följer hela Vindelälven norrut och sedan österut. Där finns ett antal vägar upp till Kungsleden mot alternativ 3 och Ammarmassivet samt vidaresträckningen norrut till Jäkkvik. Bilvägen är riktigt tråkig att gå, och efterföljande led efter vägbommen, är inte mycket hetare.

5 Ta vägen mot Tjulträsket (samma som alternativ 2) men just när vägen viker ner mot sjön, finns en stig som går rätt upp mot Ammarmassivet. Brant, men man kommer upp på en flack platå just innan de riktiga höjderna. Härifrån är det inte alls enkelt att ta sig vidare, utan man behöver vara van med fjällika underlag och ta vara på sig om man ska försöka sig upp in i Ammarmassivet, har jag hört (detta har jag själv aldrig försökt).


Ops - det blev 5 alternativ.

Min rekommendation: 3. Enkelt efter slalombacken. Många fina sjöar att få lite öringsmiddag i. Sen finns Ammarmassivet tillgängligt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ripnils Ammarnäs? Fjällvandring 0
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
johlinde Tjulträsk Ammarnäs Fjällvandring 6
omaisgrande Ammarnäs Fjällvandring 3
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Vindskydd Ammarnäs Björkfjället Skebleskalet Fjällvandring 1
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
beowulf Silvervägen till Ammarnäs? Fjällvandring 12
beowulf Ammarnäs - Vitnjul via Skebleskalet Fjällvandring 0
hanshamilton Ammarnäs Kvikkjokk Fjällvandring 17
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
tigerrobert Abisko? Ammarnäs? Fjällvandring 12
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
lampsia Kvikkjikjokk-Ammarnäs Fjällvandring 28
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
Sanna81 Hemavan-ammarnäs Fjällvandring 8
Åhlen Kungsleden Kvikkjokk-Ammarnäs Fjällvandring 2
Fisch Ammarnäs - jäkkvik Fjällvandring 1
serenade Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 11
ewelina Hemavan - Sytertoppen - Ammarnäs? Fjällvandring 3
jeppe78 Ammarnäs i början av juni??!! Fjällvandring 1
Running Farmer Kungsleden, övernattning Ammarnäs-Kvikkjokk Fjällvandring 2
dr_ljungberg Tältvänlighet Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 1
paddel Björn Hemavan-> <-Ammarnäs? Fjällvandring 6
gunrag Kungsleden Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 0
Fisch Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 0
Leffe_R Ammarnäs - Jäckvik Fjällvandring 0
Henriko Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 13
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
Graip Ammarnäs - Adolfström Fjällvandring 12
Katrin Ammarnäs-Hemavan? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.