Amatörradio - Sändaramatör

Apple lanserar tekniken i nya iPhone 14. Förvisso bara sms via satellit, men ändå.

Men om du läser lite så är det nog mest för dem som har 911 som nödnummer/USA.

I Sverige är det väl förbehållet de som har svårt med tal/hörsel att nyttja SMS till 112:

De som inte har SMS112tjänsten i Sverige kan nog inte räkna med att nyttja nödSMS till 112 via satelit även om Apple har hårdvarustöd för det, men motbevisa mig gärna.
Undrar om apple iphone14 detekterar 112 också som ett nödnummer som kan skickas via satelit, om man är utanför mobilnäts- och wifi-täckning?

/Patrik
 
Tjänsten fungerar för tillfället bara i USA och Canada, samt under 62° latitud. Dvs allting norr om Sundsvall skulle i alla fall inte fungera i Sverige.

Blir intressant att se om/när tjänsten kommer till Sverige. I så fall lär jag inte fortsätta med mitt Garmin InReach-abonnemang. (Förutsatt att jag har en telefon där det fungerar...). Jag undrar om satelittäckningen finns för norra Europa -- och om någon är villig för att betala för denna nödservice...

Att skilja på vilket nödnummer som gäller där telefonen befinner sig torde inte vara någon större programmeringsteknisk utmaning.
 
Men om du läser lite så är det nog mest för dem som har 911 som nödnummer/USA.

I Sverige är det väl förbehållet de som har svårt med tal/hörsel att nyttja SMS till 112:

De som inte har SMS112tjänsten i Sverige kan nog inte räkna med att nyttja nödSMS till 112 via satelit även om Apple har hårdvarustöd för det, men motbevisa mig gärna.
Undrar om apple iphone14 detekterar 112 också som ett nödnummer som kan skickas via satelit, om man är utanför mobilnäts- och wifi-täckning?

/Patrik
Jovisst, men så gör Apple alltid med nya funktioner. De lanseras på de stora marknaderna först och sedan jobbar de in dem i mindre länder allt eftersom. Det kan säkert dröja flera år innan tjänsten finns tillgänglig i Sverige. Och en iPhone kan redan nu identifiera det lokala numret för nödsamtal baserat på var du befinner dig. Min AppleWatch kan redan nu automatiskt ringa ett nödsamtal (och sms:a position mm till mina inlagda nödkontakter) om jag ramlar eller sitter i en bil som krockar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.