Alternativa vid Sörmlandsleden?

Jag vandrade för några år sedan på Sörmlandsleden mellan Tyresta och Alby, på ett ställe där gick leden upp för ett ganska brant berg som kunde vara mycket halt, väl uppe så belönades man med en otroligt vacker utsikt. Men förra året när jag gick samma sträcka så missade jag detta och det visade sig att man handikappanpassat Sörmlandsleden eller åtminstone idiotsäkrat den så att folk inte skall göra sig illa, men detta har gjort att man på flera ställen missar alla guldkorn som fans efter den gamla Sörmlandsleden.

Nu undrar jag om någon känner till vart man kan få tag i GPS information om guldkorn (e.x fina platser, utsikter, fornlämningar, rastplatser m.m) längs och i närheten av Sörmlandsleden, helst i form av waypoints eller POI, rutter osv?

Tror du pratar om berget vid Tyresö-Flaten...

Det är riktigt att leden är omdragen här men märkningen på träden finns fortfarande kvar noterade jag när jag gick samma sträcka för två veckor sedan. Men jag förstår skälet till omdragningen. Det finns några riktigt branta hällar som vintertid kan vara mycket hala. Dumt att riskera liv och lem i onödan...

Vad gäller din fråga om GPS info om "fina platser" så har jag tyvärr ingen kännedom om detta.
Beklagar. Själv tillämpar jag alltid regeln att hålla koll på kartan och finns det något som ser intressant ut så gör jag en avstickare oavsett om det finns led eller ej.

Vänligen/Dag

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips