alternativ till skaljacka?

jag ska ut på en längre cykeltur med start i början av september. först söderut genom europa och sedan förhoppningsvis österut mot asien. kommer vara ute länge och stöta på olika typer av väder och även om jag ska försöka undvika extremt låga temperaturer är det ju alltid skönt att vara förberedd. har även en ganska tight budget och har kollat på itab:s grejer som de flesta här verkar tycka vara prisvärda.
jag kommer ha med ull-underställ, ett tunt fleece-ställ samt itab:s packaway-ställ. funderade även på ett skal-ställ typ tp-tech 15000 men funderar på att komplettera packaway-stället med en tjockare fleece typ softshell. detta borde bli ganska flexibelt genom att kombinera underställen med softshell-jackan och komplettera med packaway vid vind och regn. tptech 15000 väger ju en hel del och tar plats.
synpunkter på detta..?

???

Väl sent påtänkt men bättre sent än aldrig. Om du aldrig prövar så är väst ett mycket bra överplagg när man cyklar, vindtät framtill och luftande bak till cykelplaggen räknar jag lösa ärmar och ben, liten packvolym, snabbt reglerbart och ett lager till. När det blir vinter och det gör det österut, brukar jag ha en tunn microfleece tröja på mig. Alternativet till omöjligt att cykla i G-tex skal heter cykeljacka, thight, långa ärmar och rygg, lätt och vindtät ett måste i cykelgarderoben och ett gott lager till när det blir riktigt kallt. Windgore i frampanelerna är OK. Har du smort vev och drev samt hjullagren med vinterfett? Hur avser du tvätta?

Go tur

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips