Alternativ till resebyråernas stora.

Hej.
Jag ställde in mig på att åka till Damavand i Iran för en lindrigare toppbestigning med pathfinders. Nu fick jag reda på att datumet för den resan inte riktigt passar mig. Funderar på Elbrus men de enda som jag hittar är uphill och scandinavian acsents som verkar vettiga. Men jag vill till Iran och jobba mig upp på Damavand och jag skulle vilja åka i Juni eller Juli, men jag åker gärna inte på egen hand dit första gången och försöker hånka mig fram. Finns det rimliga företag förutom Scandinavian Acsents, Uphill och Pathfinders som arrangerar toppbestigningar som inte kostar mer än 20000 och som man inte behöver vara klättermaster på? Inte Kilis!! dock.

Mycket tacksam för vägledning.

VH Johan.

add

forts.
Det som intresserar är ju berg som är höga men som ändå inte är tekniska och som inte kräver teknisk klätterkunskap. Kilimanjaro är ju ett ideal i det här fallet men det är inte intressant men liknande berg.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Känner man sig inte helt osäker på bergen sparar man många pengar på att inte åka med någon resebyrå. Å andra sidan om man vill till berg i länderna kring Himalaya så är det ju ofta mycket krångligt pappersknölande som gör att det blir mycket enklare med en researrangör. Därför är ju valet av land och berg avgörande, tycker jag.

Själv åker jag till Peru och Huaraz den 20:e juni för att klättra på bergen i Cordelia Blanca. Eftersom jag åker på egen hand kommer resan, inklusive allt, inte överskrida 20000 kr, medan det med ett reseföretag skulle landa på över 30000 kr. Till Peru behövs inget visum och klättertillstånd betalas enkelt, och billigt, vid inträdet till nationalbergen. De högsta bergen är strax under 7000m och de är kända för att vara de vackraste bergen i världen. Klimatet är hyfsat stabilt och området kryllar av andra klättrare, så man behöver inte sakna sällskap.

Ja det var lite reklam det (nu hoppas jag på sponsring från peruanska turistrådet).

Lars

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips