Alta via 1 Dolomiterna

Hej! Undrar om någon kan hjälpa mig att reda ut om alta via 1 har fått en sträckning? Har läst o tittat på kartor på en hemsida från Aosta dalen. Där börjar vandringen i en ort som heter Donna och slutar i Courmayuer. I min guidebok börjar leden i Villabassa o slutar i La Pissa? Tackar på förhand, tänkte sticka i mitten på september. Hälsn Anders

När jag gick Alta Via 1 2005 så gick vi mellan Lago di Braies och Belluno. Sista biten ner till Belluno var en lång rolig ferrata där det behövs säkringskit. Har Du inte det så finns det väg och bussar. Grym vandring för övrigt. Vi gick på 6 dagar men det var nog i snabbaste laget. Tio hade varit mer lagom och 2 veckor ännu bättre om man gillar att gå sakta eller fota mycket.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Alta Via 1

Det finns vandringsled i såväl Dolomiterna som i Aostadalen med namnet Alta Via . Den i Dolomiterna, Alta Via 1, går mellan Pragser Wildsee och Belluno ( i varje fall när vi gick den för ett tiotal år sedan).
Alta Via 1 i Aostadalen går mellan Gressoney - Courmayeur. Där finns också Alta Via 2 mellan Champorcher och Courmayeur som vi gick 2005

Hej! Vi gick de första sträckorna av Alta Via 1 i Dolomiterna för ett par veckor sedan. Sträckan börjar i Pragser Wildsee (Lago di Braies på Italienska), men vad jag förstår kan man också börja i Niederdorf (Villa Bassa på italienska) för att därifrån gå till Pragser Wildsee. Första sträckan (Pragser Wildsee - Senneshutte) är dock rätt tuff, 5-6 timmar med 900 m stigning, så det kan vara skönt att ta bussen till Pragser Wildsee.

Ett tips är också att boka övernattningarna på hytterna redan nu. Vi var inte där under högsäsongen, men såg ändå folk som blev avvisade eftersom det var fullt på hyttorna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips