Alpin klättring i Norden

Hej

Jag har bott i Schweiz i ett par år nu och har sysslat lite med alpin klättring, bergsbestigning, isklättring osv. Nu när jag ska flytta tillbaka till Sverige vore det ju trevlig att upprätthålla det här.

I och med det att sverige inte har exakt samma geografi som Schweiz så är frågan är naturligtvis, hur? Det finns ju en hel del erfarna svenska alpinister och bergsguider, hur har dom fått deras erfarenhet? Jag kann ju tänka mig att man kann ganska långt i sverige men det är ju långt ifrån vad en bergsguide måste kunna. Samtidigt kann jag inte föreställa mig att dom har pendlat fram och tillbaka till alperna eller så ;)

Finns gott om fjäll som duger gott för att bli "erfaren" från både i Sverige och Norge, och fixa en bergsguide-examen inom Skandinaviens gränser är inga som helst problem sett till den tillgängliga terrängen. I realiteten skulle jag dock säga att det är väldigt vanligt att folk pendlar i till alperna. Beroende på var i Sverige utgångspunkten är blir ju alperna dessutom närmare.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips