alperna i juli

Bekräftar - väldigt vackert och mycket att välja på i alla svårighetsgrader. ...

Anders, när var du där? På hösten var det lite folk, men jag har förstått att i alla fall under augusti kan det bli tjockt med turister som vill upp på Triglav?

...

Strax efter midsommar 2011. Inte trångt på berget. Dagen före paddlade jag i Venedigs kanaler med min träkajak (Rekommenderas. Guidade turer finns) och åkte upp på natten. Inte precis den bästa laddningen, vilket jag fick sota för. Blev rejält jobbigt uppför. Gick in västerifrån från Trenta. Börjar i ädellövskog i dalen och slutar i högalpin miljö på toppen. Istället för normalleden (lång vandring) upp gick jag norrut upp till sadeln. Där tog jag klätterleden Plemenice uppåt. Scrambling och via ferrata på sina ställen. Var egentligen ganska slut när jag nådde platån 300 m nedanför toppen vid 17. Visste det skulle bli tight med tid. Mörkt kl 21. Samlade lite krafter, dumpade ryggan och började klättra uppåt. Bestämde att vända senast kl 19. Var uppe 18.30. Två personer skulle just gå, men tog lite toppbilder på mig. Sen var jag ensam på toppen medan ett glidflygplan körde lågflygning på uppvindarna runt toppen. Kom ner på platån igen kl 20 och började ta mig normalvägen ner mot Dolic-stugan. Stapplade in ganska sent och fick lite soppa och en säng. Orkade knappt äta. Nästa dag lunkade jag vandringsvägen ner till bilen och tryckte i mig en hel burk fruktsallad på nolltid. Reboot all systems.

Bilagor

• triglav.jpg
    triglav.jpg
    172 KB · Visningar: 383
Chamonix

Tack för alla svar!

Funderar på Chamonix, dels för att det är en legendarisk alport men också för att vi gärna vaskar av vår skolfranska.

Och Anders V vilken fantastisk bild!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Letar efter ett bra ställe att vandra och klättra på i Alperna. Vi är inte så erfarna, har mest kört vägg inomhus och en del boulder utomhus...letar efter ganska lätt område inte för långt från närmsta by.
Sökte på google men hittade inte så mycket, läste om Zell Am See på http://www.austria.info och Mont Blanc och Matterhorn på http://www.alperna.nu/ men kändes som att det nog är för mer erfarna klättrare.

Vet att jag är lite tjatig, men ailedeoide i franska alperna är kanon. Här får du en fin intro till långturer, oftast på bult. Fin sport på granit. Bouldering. Lättare alpina turer och vacker vandring. Skön camping. Inget behov av bil.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips