Alla dessa ryggsäckar

man får behov av.(Nu måste jag bar ha en lätt bergans helium)
Finns det nån Minnesotagrupp för anonyma ryggsäcksmissbrukare månntro?
Har nu funderat hit och dit om jag verkligen ska ha en till men lättare rygga,och motiverar denna egentligen omotiverade nyinvestering så här.
För en eller ett par nätters tur så kommer det vara toppen med en lätt packning på 10-12 kg som mest.
Jag hinner en redig tur ändå.
Ungefär Kvikkjokk-Staika eller Kvikkjokk-Pårte,eller Sitoälvsbron- Skierfe med omnejd och hem igen,en Muddusrunda,etc.
Det är lockande att komma ut riktigt lätt och snabbt.

brigas; sa:
man får behov av.(Nu måste jag bar ha en lätt bergans helium)
Finns det nån Minnesotagrupp för anonyma ryggsäcksmissbrukare månntro?
Det är ett stort steg framåt att man erkänner att man är en missbrukare. DNT har testat några ryggor och givetvis håller de på den norska produkten, God-meget god är betyget.

Jag har i alla fall bestämt mig att inte köpa en enda ryggsäck till och absolut inte sy någon ;-)

1. Salomon Raid. En gul rygga som jag anväder vid helgresor och dagsturer. 750 g
2. Karrimor Hot Route Ks 60-ht och väger 1200 g.
3. Jack Wolfskin Trailhead II 70+10L angiven vikt är 2 900 g och den väger 3 400 g
3. BASK shivling. 90L min fjällrygga. En rygga som sades väga 1 700 g men som visade sig väga 2 350 g.

Men visst är det lustigt att det på 90 talet tillverkades ramlösa säckar som vara lätta utan att man talade om lättpackning.

Sedan blev de ramlösa tyngre och tynger när man stabiliserade dessa med invändiga alumiumrar, polstarade avbärarbälte, axelremmar och sydde dit allehanda fästen.

I dag ligger företagens trendspanare och produktutvecklare väl framme när lättpackningsvågen rullar fram. Min rekomendation är att söka på igenom förråden av gamla säckar :)

[Ändrat av Rungá 2007-05-13 kl 11:29]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag kan inte säga att komforten var fantastisk, men visst är det märkligt att 60 och 70-talet hade ryggsäckar på under 1,5 kg och med mer än 70 liters nettovolym. Förrådet bjuder emellanåt på lätta överaskningar....
Angående grupp för ryggsäcksmissbrukare, är det inte vi som möts ibland i terrängen?

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips