Jag håller med. Har själv gått via den lilla bananformade sjön Násasjávrre och sedan norrut igen. Om man istället går raka vägen över Njagebuollda blir det möjligen enklare och genare. Här har man dock problemet att vada eller gå runt Låvdakjåhkå vilket kräver lite planering. Jag är inte ens säker på att den överhuvudtaget går att vada så nära sjön Låvdakjávrás.
Nästa vad därefter blir Siergajåhkå ett par km väster om renvaktarstugan (detta vad ska dock ska inte vålla några större problem). Efter detta så blir Spjietjavjåhkå en allt djupare ravin ända till treparksmötet (1 km öster om Kisurisstugan). Håller man sig öster om Spjietjavjåhkå så är det mycket lättgånget. Väster om har jag inte gått.
Att gå så rakt på treparksmötet är väl den snabbaste vägen till Akkastugorna. Men då ser man förstås inte så mycket av det centrala Sarek. Vill man gå via Smaila är Alkavagge det genaste från kapellet, dessutom lättgånget. Ett alternativ om Smaila inte är ett måste kan vara att ta kurs på Niják. På kartan ser det ut att gå bra via Násasjávrre, vada Guohperjåhkå och sedan gå mot nordöst genom passet vid Låvdakjåhkå. Har dock aldrig hört någon som gått genom detta pass, men det ser inte ut att vara svårt.
/Hans