Alesjaurestugorna - Unna Allakasstugorna

For at komme fra Alesjaurestugorna til Unna Allakasstugorna, skal man forcere en kort stejl stigning for at komme op gennem Coalmmevaggi. Når jeg måler stigningen på kortet, er den ca. 20%.
Er der nogen, der har været den vej, som kan beskrive, hvordan det er at komme op der?

Én ting er jo en stigning på 20%, men tallet er jo et gennemsnit. Og selv om det kun er over en strækning på en kilometer, kan der jo være steder, hvor stigningen kan være væsentlig større, selv om det ikke ses af kortet.

Gunnar

alesjaure-Unna Alakats

Hej Gunnar!

Jag har gått den vägen på sommaren och i motatt riktning,dvs Unna-Alesjaure. Det är en mycket fin tur utan några större backar eller korta branta stigningar. Kan tänka mig att det är en mycket fin vintertur som jag har för avsikt att pröva i vinter. Vi kanske ses.

Lycka till

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips