Akto vs Unna

Hej..
Mitt gamla enmanstält (Tatonka Lone Wolf) har efter ca 5 år sett sina bästa dagar och jag skall byta till Hilleberg alt. liknande. Vikten är mycket viktig då jag skall ha det på cykelsemestrar. Har funderat på Akto och Unna. Mitt gamla tält var av en modell som liknade Akto mycket och jag undrar om det är lika lätt att fälla upp ett Unna som ett Akto. Hänger innertältet i yttertältet på Unna eller slår man upp dem var och en för sig? Det hade varit trevligt med lite extra utrymme men det skall gå snabbt att slå upp ett tält också.
/Magnus

Båda tälten har ihopsatta inner och yttertält. Vilket som går fortast att resa vet jag inte. Skulle tro att Akto går lite fortare, eftersom det bara har en stång. Å andra sidan måste man ju sätta lite pinnar för att det ska stå upp överhuvudtaget, vilket du slipper på Unna, så det går nog på ett ut. Själv skulle jag nog välja Unna, eftersom det känns mer ombonat (mycket ovetenskaplig bedömning), men om du mest ska ha det på cykelsemester så vinner kanske Akto på sin oerhört låga vikt. Det är två bra tält, så inget av dem gör dig nog besviken.

/Harald

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo.. Svårt att välja. Fast det blir nog Unna tror jag. Jag har campat många gånger utan att få ner tältpinnarna och dessutom är ju Unna lite större. Det väger inte hemskt mycket mer heller... fast det är klart Aktos låga vikt lockar :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips