akto eller nallo 2

Jag funderar på att köpa mig ett tält och eftersom jag gillar Hilleberg sedan innan blir det nog ett till sådant. Har någon tips på fördelar respektive nackdelar med Akto och Nallo 2 är jag tacksam för att ta del av dem.

Jag behöver ett tält för att oftast vara ensam, men ibland två. Det måste gå att sitta i tältet och laga mat och det får inte vara för bökigt och trångt.

Kalle

Nallot om man är två

Har själv både ett Nallo2 och ett Akto. Jag tycker att Aktot är perfekt om man är ensam men skulle bli för trångt när man är 2 pers.

Nallot funkar bra både när man är ensam eller två.

Om man jämför vindstabilitet etc är dom jämförbara, i sidvind är Aktot lite stabilare med sin lägre profil.

Jag har monterat extra linor på båda tälten, vid hård vind gjorde det extra stor skillnad på Aktot.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nallo

Det extra utrymmet = komforten kommer du att uppskatta
även när du är ensam, för att inte tala om de gånger
ni är två.

/mats

Varför inte Niak?

Jag har införskaffat mig ett Niak.
Visserligen är det några gram tyngre men jag uppskattar kupoltältslösningen. I och med att öppningen sitter på långsidan får man en mycket flexibel och smidig absid där man faktiskt kan stuva undan mer packning än vad jag trodde för två personer.

Jag ska också säga att jag aldrig har använt mig av Nallo och det är säkert ett jättebra tält. Men ta dig en titt på Niak också
MVH Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips