Åka skidor, nu snart!

Inspirerad av tråden på långfärdsskridsko-forum inser jag att snart :) är vintern här! Nu vill jag åka skidor! Bidragande faktorer:

1. Det var kallt i morse. T-shirt var på gränsen och de flesta andra hade jacka. Kommer inte frosten snart?

2. Jag var i fjällen förra veckan och såg backar, snö och glaciärer.

3. Laddade ner en film från http://www.telemarktips.com Gör inte det, man blir bara sugen.

När får en fattig svensk åka utförs härnäst? Vad kommer först och när? Dundret i Gällivare? Tänndalen?

/Skidsugen

Vandrare; sa:
...Vad kommer först och när? Dundret i Gällivare? Tänndalen?

/Skidsugen

Backen i Kiruna brukar vara igång ungefär samtidigt som Dundret, vem som kommer först beror lite på väder och vind...

Hemsedal i Norge brukar vara igång i mitten/slutet av November...

/M

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Rullskidor

Vandrare; sa:
När får en fattig svensk åka utförs härnäst? Vad kommer först och när?
/Skidsugen

Äh, skaffa ett par rullskidor och ta dig ner för slottsbacken vet ja! ;)

/Jesper
Som oxå väntar på snön för att få åka på platten bakom hundarna

Hmmm...

jag har faktiskt funderingar på att dra österut, Ruka verkar ju komma igång redan i Oktober. Men det är på gnällen att det är lite för långt bort...

För egen del så har säsongspremiärerna varit på Dundret (Gällivare), och rekordet hittills är 15 November.

/Anders B
[Ändrat av brook 2003-09-02 kl 17:51]

Hmmm... Efter att ha haft "förmånen" att åka i Ruka vet jag inte om jag direkt längtar tillbaka. De gånger vi varit där (December för länge, länge sedan) har det varit isigt, ojämnt och kallt så in i h-vete (men visst kommer kanonerna igång tidigt...)

/M

Nja...

inte har jag direkt pumpat puder när jag, i november, varit på Dundret...är det någorlunda vitt och inte stenigt så duger det att dämpa telishungern med ;)

/Anders B

de är inte länge kvar nu!

Jag har också lite ryckningar i skidtarmen, jag kan ju säga att jag har varit i backen som tidigast sista helgen i oktober! Så jag hoppas att de blir likadant i år. Förra året var Tärnaby först med en stenhård isig pist, å dundret kom igång helgen efter. Jag vet inte om de är några super backar precis, isigt å hårt och stenigt, men man får ju stå på skidor iallafall. Förra helgen så var skutan vit i Åre, så de är inte långt kvar nu... Alla sarek topparna låg vita i går å så har det snöat här hemma (porjus) så snart... Vi ses i backarna!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips