Åka skidor i Kanada och jobba...

Förra året skrev jag tråden "Nya Zealand eller Alperna", finns att läsa här. Men nu när det blev sådan kall och snöig vinter så fick skidbenen lite abstinens. Så nu funderar jag och några kompissar på att dra över till Kanada i vinter (början av nov-strax innan jul).
Min Nya Zealands resa finnansierade jag genom att jobba där nere och undrar om hur möjligheterna för jobb i Kanada är? På Nya Zealand måste jag säga att det var extremnt enkelt. Jobbet kan vara i princip vilket som helst, servitör, liftvakt mfl.
Hur bör man ta kontakt med eventuella arbetsgivare, mail, telefon? Vilket ger bäst intryck? Det är ju lite svårt att ta sig dit innan skid-sesången för att leta jobb...

Sedan undrar jag också mot vilka resorter man borde vända sig till? Fick tips av en Kanadensare om Sun Peaks, är det någon som kanske varit där och åkt skidor?

Alla tips är bra tips :).
 
Många frågor på en gång, men jag ska göra ett försök till svar.
Om man ser till åkningen så skulle jag inte välja Sun Peaks. Jag har inte varit där, men det jag har hört om det får mig att tänka "B.C.s motsvarighet till Sälen"
Vill du ta del av det legendariska "Steep and Deep" så kolla på Fernie, Red Mountain, Whitewater, Kicking Horse och Whistler-Blackcomb.
Sen finns även Lake Louise, Banff och Jasper men där skulle jag inte vilja vara hela säsongen tror jag.
Jag har inte jobbat någon av mina tre säsonger i B.C., mest därför att jag inte tycker det är värt det. Jag jobbar hellre ihop stålarna innan jag drar. Man kommer nämligen garanterat att jobba när det har dumpat annars! ;-)
Att få jobb utan visum är, tror jag, riktigt svårt. Men ju större ort desto lättare.
Har man visum så är det fortfarande ruskig konkurens om jobben. Jag har aldrig hört talas om någon säsongare som tjänar mer än lägsta lagliga lön som är under $10/h. (var $8 när jag var där sist 2005 tror jag)
För att få jobb på själva anläggningen krävs oftast att man är på plats under deras "job-fair" som är alldeles för tidigt på året.
I övrigt gäller är det nog bara att jaga när man är på plats.
Sticker ni dit redan i nov så är kanske chanserna bättre eftersom säsongen oftast inte börjar förrän i dec.
Själv funderar jag på ett varv till. I så fall trillar jag nog in i Fernie runt nyår, precis som jag gjort tidigare år.

Edir: Låter lite mer negativt än jag egentligen menar. Kör hårt, men det är förutsättningarna efter dom kunskaper jag har.
[Ändrat av Jonas P 2006-06-25 kl 17:22]
 
Tack för svaret Jonas!

Du verkar ha lite koll på skidåking i Kanada så jag hoppas du inte har något emot ifall jag stället några fler frågor?
Du bessvarade mina farhåger om hur svårt det var att få jobb, så det får väl bli att semestra en lite kortare period då. Men hur är det med boende, är utbudet av vandrahem stort eller finns det kanske något bättre alternativ? Vi kommer nog bli tre personer som åker, men det kan även bli jag själv. Jag antar att de större orterna är ganska mycket dyrare, men är det värt det? Vi vill ju gärna få så bra skidåkning som möjligt.
Hur dyrt är Kanada annars i förhållande till sverige?
 
Vandrarhemmen är precis som här hemma ganska varierande. Det finns två stora "kedjor", HI (Hosteling International), där man bor billigare om man är med i STF, och Same Sun.
Har fått en känsla av att Same Sun oftast är lite stökigare och har mer festande än HI.
Vad gäller orternas storlek och priser så tror jag att du har rätt i att det är dyrare ju större ställe. Har inte varit i Whistler eller Lake Louise och har bara åkt två dagar i Sunshine.
Whistler är säkert helt grymt, men som sagt lite dyrare.
Sunshine och LL får inte så mkt snö, och har mer stora pister. Sunshine tyckte jag påminde ganska mycket om alperna på något sätt.
Jag har varit 2 säsonger i Fernie och en i Nelson/Whitwater. Jag har även åkt några dagar i Kicking Horse.
Av dom gillar jag nog Fernie bäst. Får mer snö än KH och är större än Whitewater.
De tre orterna får man helt klart ut mer av om man har stighudar/snöskor och i Whitewater är det nog en förutsättning för att det ska vara roligt mer än någon vecka.
Vad gäller generella priser så är det nog rätt dyrt nu i och med att dollarn är galet dyr för tillfället.
Däremot har dom lägre moms, så prylar, framför allt kanadensiska märken, är nog fortfarande hyggligt prisvärda...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3
telishåkan gamla artiklar i Åka Skidor Skidor allmänt 2
lawe Bästa läget för att åka längd och tur i Sälenfjällen Skidor allmänt 2
Robert D Åka till alperna - Vart? Skidor allmänt 0
Camy Kan jag åka på de här skidorna? Skidor allmänt 1
Fjorr Skidor i Grövelsjön under mellandagarna. Skidor allmänt 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
fonkymon Vallning begagnade skidor Skidor allmänt 33
jossepanna Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning? Skidor allmänt 17
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
Kalle-j Vilka skidor för dragträning med Alaskan Malamute Skidor allmänt 7
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
majjen Nej inte skidor men snöskor Skidor allmänt 1
Everestbc Bärrem skidor Skidor allmänt 4
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
pikequeen Ställa in begagnat köpta skidor Skidor allmänt 12
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
abjor Hyra skidor - Snowrental? Skidor allmänt 0
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
randproject Bygger skidor i garaget! Skidor allmänt 6
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
DanielLin Nya skidor, längd + bredd Skidor allmänt 6
flanell vad är detta för skidor?? *bild finns Skidor allmänt 10
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
gb Skidor i Bulgarien Skidor allmänt 0
Staffan Andersson Eko-skidor Skidor allmänt 3
arctichenk Handla skidor från Tyskland? Skidor allmänt 6
Bo L För mjuka skidor? Skidor allmänt 6
CarolinaO Knäont och skidor! Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
wintermania skidor åt tjejen, hjälp!! Skidor allmänt 2
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
smen Hyra skidor/snowboard i Hafjell Skidor allmänt 1
tjuvkil Var skall jag hyra skidor i Sälen? Skidor allmänt 3
marcusen Invallning av nya skidor. Skidor allmänt 2
Bylund Vilka skidor gäller nu vinter? Skidor allmänt 9
cotterskog Hälsporre & skidor, funkar det?? Skidor allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.