Aggresiv hund!?

Hallojsan alla vandringstyper! Jag är ganska ofta ute och "gå-tränar"/löper hemma i förorten. På senare tid har det dykt upp ett problem som hindrar det: Två aggresiva, lösa hundar kom när jag var på hemgång och jag var tvungen att springa in hos en vän. Hur skall jag göra för att kunna fortsätta min träning UTAN att bli attackerad av några hundar? Skall jag döda dem på något sätt?
Tacksam för svar!
mvh, Timo - Vandrar i alla väder

Karl Erik

Gäst
Ja, bra ide - försök ta livet av dom på nåt sätt.

Men hur, vilken metod är bäst?

Kniv - mycket söligt.

Strypsnara - besvärligt och svårt.

Skjuta - smäller styggt.

Slå i huvudet - ja, men med vadå?

Gift i två preparerade fläskkotletter,
tror jag är metoden jag själv hade valt.

Kanske andra kan komplettera med andra metoder?

Lycka till. Du får berätta senare hur det gått.

Mvh. Karl Erik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Störa med höns?

Ta med hönor fastgjorda i öglor runt bältet (en 10-15 stycken får nog plats runt midjan), När du närmar dig den zon där hundarna brukar patrullera släpper du en höna var 10: de sekund samtidigt som du ökar farten och springer i zig-zag (weaving). Ge akt på hur många G du drar i svängarna; hönor får inte släppas i mer än 4 G!

M V H

/J.

Svar till agresiva hundar

Det är trist att attackeras av hundar. I många fall är det dåligt uppfostrade hundar som inte kommer på inkallning. Man måste gå tillbaks lite för att förstå varför hundar gör som de gör. Hunden är ett flockdjur. Det går aldrig någonsin att ta ur dem. Husse/matte är och SKALL vara ledaren i flocken. När någon varelse närmar sig flocken (läs hundar, människor) är det flockmedlemmarnas instinktiva självklarhet att ta redapå vem den ev inkräktaren är. Betraktas den som fiende skall den motas bort.
En fiende är ofta lite försiktig (läs rädd). Detta känner flocken direkt på den vittring som inkräktaren avger.
Då skall denne bort från flockens område för det kan vara en risk för flocken om det kommer svaga individer, flocken strävar efter att vara så stark som möjligt.

En del hundar är mer utpräglade att själva vara ledartyper. De är som man säger väldigt skarpa. Sådana måste ha en hundägare/förare som kan hantera dem och vara dess överhund.
Så fungerar de.

Men det är inget skäl till att bli attackerad ändå. Jag skulle tro att du är lite rädd för hundar eller rättare sagt tycker det verkar obehagligt när de kommer springande mot dig.
Jag var själv ute och gick med hunden, en bordercolli. Jag mötte flera som kom emot springande. Även blev omsprungen. Hunden lös och inget hände. Det var väl en snäll hund?
Men sen kom det ytterliga en löpare. Redan på 200 meter markerade Sanna (hunden) att något inte var rätt. Hon började springa mot löparen. Jag kallade in. Men driften att skydda flocken var kraftigare.
Sanna stannade några meter från löparen, som började att vika av. Jag såg att vederbörande tyckte det var obehagligt. Det visade sig att han var rädd för hundar.

Bordern är en vallhund med vad det innebär. Den skall samla in det som tillhör och skilja bort det som inte gör det. Så hon handlade i sig rätt. Men det jag gjorde var fel.Jag skulle redan när jag märkte att det var en rädd person så skulle jag omedelbart kallat in Sanna betydligt hårdare och kopplat henne.

Det är min skylldighet.

Det var långt det här.

Men att övervinna en rädsla är mycket svårt. Sen går det inte att dölja om inte är det mycket svårt.
Till hundägare: Hunden skall alltid vara under kontroll. Innebär att om jag inte har utbildat mig själv och hunden till att lyssna på kommandon som jag ger SKALL hunden ALLTID vara KOPPLA . PUNKT.
Det finns inget försvar.

michael.eriksson (micke)

Gäst
Untitled

Hundar skall väl ALLTID! vara kopplade i tätortsbebygelse?

Inte alltid kopplade hundar

Om man har tillräcklig pli på sin hund kan man ha den okopplad.

En naturvårdare jag träffade i somras sade att han brukade släpa ut en kanin framför huden för att testa om hundägaren hade tillräcklig pli eller inte.

timo.olsson@mobigym.se (Timo Olsson)

Gäst
Ingen ÄGARE!!!

Det verkar som flera trott att hundarna ifråga har ägae och att de strövar kring dem. Så är inte fallet. En polare till mig har sett hund ströva kring fritt också, han bor nämligen nära där de brukar förhålla sig. Det handlar om till synes hem/ägarlösa hund(ar).

Ja det kan man heta

Gäst
Polis anmälan

Tja jobbigt läge.
Jag antar att det ända du kan göra att att anmäla det hela till polisen eller annan lämplig myndighet.
Att själv försöka göra sig av med hundarna leder säkert till lagliga tråkigheter med eventuella böter som följd.
Jag skulle nog anmäla att lösa till synes vilda och aggresiva hundar vid ett flertal tillfällen anfallit mig vid löpturer i området.

Det ka nog krävas ett flertal anmälningar innan något händer, vi vet ju alla hur långsamma våra kära myndigheter är.

Lycka till med hund plågan.

detta_kan_vara@en.email.adress.nu (Ja det kan man

Gäst
Polis anmälan

Tja jobbigt läge.
Jag antar att det ända du kan göra att att anmäla det hela till polisen eller annan lämplig myndighet.
Att själv försöka göra sig av med hundarna leder säkert till lagliga tråkigheter med eventuella böter som följd.
Jag skulle nog anmäla att lösa till synes vilda och aggresiva hundar vid ett flertal tillfällen anfallit mig vid löpturer i området.

Det ka nog krävas ett flertal anmälningar innan något händer, vi vet ju alla hur långsamma våra kära myndigheter är.

Lycka till med hund plågan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips