Ågelsjön eller Simonsberget/Uggleberget/Bistaberget?

Ska spendera en helg (två dagar) med klättring. Vad ska jag välja? Ågelsjön i två dagar eller en kombination av Simonsberget/Uggleberget/Bistaberget?

Jag klättrar upp till 5c.

Finns det någon som har erfarenhet av dessa berg?

/Fredrik

Det är en smaksak även om jag tror att du kommer hinna med och hitta flest leder upp till 5c i Tunaberg. 5c kan vara fel - i Tunaberg finns gott om leder upp till t ex 6-. "Allt" är trad.

Tunaberg räcker utan vidare till två dagars klättring utan att du turnerar till närliggande berg - det senare kommer bara att kosta tid.

Ågelsjön är också jättefint, men utan att veta säkert tror jag att du vid ett försts besök kanske upplever de lätta lederna som glesare. Totalt sett finns säkert även där lätta leder så det räcker i två dagar, och andelen bultat är väl lite högre, men det är säkert väldigt ont om bultar upp till 5c.

En dag som denna känns det dock som om vilket av bergen som helst vore fantastiskt - bara solen sken!!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips