Är kamoflauge någonsin okej?

Jag kan då inte fatta hur så många på detta forum kan lägga in politiska värderingar i camomönstrade kläder, folk få väl klä sig hur dom vill så länge det inte är uniformer det handlar om.
Det luktar som äkta Svensk moralpanik, bläääääääääääääää, jag mår illa!

Det enda som är äkta svenskt är att gnälla över att något är äkta svenskt. ;)

Folk får klä sig hur dom vill, och omgivningen får tycka hur den vill om det.
Kläder är kommunikation vare sig man vill eller inte, och det kan finnas en poäng med att veta hur olika människor uppfattar de signaler man sänder - och det är ju precis de tråden handlar om.

Sen kan man ju välja att strunta i det, vilket ju inte minst är klokt när det handlar om kläder man använder på folktomma platser.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om du gillar jackan så handla!. Jag hör också till dom som tycker det är lite möpigt med kamo men vad gör man om man hittar nåt man gillar? Handlar såklart o känner sig stolt över att man vågar! ....hamnade i samma situation just med Norröna recon för några år sen (var hittar man norskt ö på tangentbordet?) men kunde inte hålla mig och stortrivs!! :)

Norskt ø får man genom att trycka alt gr+ö. Iaf i mitt OS. 1337!

Tvätta skogskläderna gör jag så sällan ändå.

Köpa eller inte köpa, det är frågan?

Gro, kommer du att köpa jackan eller inte?
Om inte så måste du avslöja vad det är för ett plagg som fått dig att gå som katten runt het gröt på detta viset. Vi är helt säkert många som är väldigt nyfikna på vad det är för fynd du hittat. Jag är iallafall det. Man kan alltid köpa den och sy om till en anorak etc till tjejen/sambon. Kvinnor (samt seniorer och öppna och gladlynta män) kan ju som bekant aldrig vara MÖP... ;) )

En allmän fundering: Är denna "hänsyn" till trender och andras klädsmak något typiskt svenskt? Jag uppfattar det som en del av vårt jante-arv och tycker att man i andra länder nästan gör tvärtom och anstränger sig för att sticka ut och klädseln blir då lika viktig som aktiviteten ifråga; show-off genom stil och accessoarer blir mer norm än undantag. Är det någon som delar denna uppfattning eller har jag tolkat fel?

/Kristian

Cannonball

Gäst
Köpte ett sådant här sovsäcks system från usa häromdan, gillar inte att bivyn är camo! Men motsvarande civila varianter är ju flera gånger dyrare!! Det är ju ganska sällan man möter någon i skogen! Särskilt vig läggdax! :)

Bilagor

• completesleepingsystemgallery.jpg
    completesleepingsystemgallery.jpg
    35.6 KB · Visningar: 736
Lol

Hej.

Ny på forumet och redan känns det som jag varit fel ute hela mitt friluftsliv.

Har haft samma M/90 byxor i dryga tio år nu och använder dom frekvent, vi långpromenader med vovvarna, när jag fiskar och det gör jag ofta och mycket samt när jag vandrar. Det finns inte en enda skada på byxorna ännu och dom är extremt sköna. Skulle inte byta ut dom mot nån annan byxa någonsin så länge dom är hela och fyller sin funktion och när dom inte håller ihop längre så köper jag troligtvis ett nytt par och har i ytterligare tio år minimun.
Tycker dessutom att dom är snygga, lol.

Köp jackan och skit i vad andra tycker, det är bara deras tillkortakommanden som lyser igenom, för vem bryr sig hur man ser ut i skogen så länge så länge det fungerar för just dig.

M/90 äger ..............

Bilder

är trevliga i en sån här tråd. Skam till sägandes har jag noll koll på vad M90 är. Är det kamoflage?

M59 och M58 minns jag från mitten av 70-talet och de var gröna respektive vadmalsgrå. Inte så iögonenfallande som kamoflage i mina ögon.

Första bilden här nedan är M59 och bilden längst ned tror jag föreställer M58 till vänster M59 i mitten och till höger kanske M90??

Thure

Bilagor

• 9395883068.jpg
    9395883068.jpg
    35.6 KB · Visningar: 1,083
  • uniformer.jpg
    uniformer.jpg
    149.6 KB · Visningar: 747
försöker att undvika militära persedlar till civilt bruk.. jag bryr mig inte om utseendet men för mig så är dessa kläder starkt förknippade med sitt yrke..

försöker att undvika militära persedlar till civilt bruk.. jag bryr mig inte om utseendet men för mig så är dessa kläder starkt förknippade med sitt yrke..

De flesta Svenskar har nog inte någon yrkesroll förknippat med militärkläder, det beror nog på den militärtjänstgöring som alla friska män fick vara med om. jag förknippar militärkläder med lumpen då man i Sverigen nästan aldrig ser yrkesmiltärer i uniform ute på stan/byn.

dessutom satt jag(sitter) i en m90 skjorta utan att tänka på det.. men man bör betänka vissa saker med militära persedlar, det är arbetskläder som ska fungera i en yrkesgrupp/ värnpliktiga var största delen inte sysslar med friluftsliv och därför är inte alltid dessa persedlar optimala för friluftsliv, m90 kängan är ett bra exempel på detta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips