Är Hilleberg verkligen så bra?

Hej,
Är på väg att köpa tält, skulle vara bra med lite åsikter innan jag bestämmer mig!

Funderar på 2 st. tält, det ena Hilleberg Nammatj (2 pers) och det andra, ett Northface Mountain 25.
Det viktigaste krav/kraven är att det klarar tuffa förhållanden i alpin mijö, det ska vara lätt att sätta upp samt att det ska uppta en lite area.
Prisskillnaden är inte så intressant (även om det väger in), det som förbryllar mig är att Hilleberg tältet nästan är 1,6 kg lättare, vilket inte är att förakta. På pappret ser ju dom båda tälten att vara likvärdiga, men finns det någon här som har erfarenhet av tälten och kan jämföra?

Är lite skeptisk mot Hilleberg, använde ett Keron 3 i sommras i Alperna, tältet verkar ha noll ventilation, vaknade upp och hade en mindre tjärn ovanför huvudet. Tältet var visserligen inte helt nytt, men tycker ändå att det borde vara bättre.
Någon som vet?

Mvh,
Johan

Min erfarenhet av de båda tälten som uträcker sig till en fjälltur i somras där båda typerna var representerade är att North Face tälten är väldigt mycket vindstabilare men jobbigare att sätta upp, speciellt i hårt väder. Det blåste ganska mycket, en bit över 30m/s så det kanske inte tillhör den vanligaste situationen men det är ju å andra sidan då det är viktigast att tälten fungerar. Två av Hilleberg-tälten gick sönder i blåsten. Längst ner på den kortsidan som var mot vinden så gick väven upp strax ovanför den nedre tältpinnens infästning. Vävens rivstyrka verkar vara väldigt beroende på om den är fuktig eller ej. Anledningen till att TNF tältet var bättre i vinden var nog kupolkonstruktionen. Så för att få kupolkonstruktionens stabilitet och Hillebergs smidiga resning, som ju är väldigt viktig i hårt väder, så skulle jag rekommendera att du tittade på Hillebergs Tarra som är en kombination av de båda.

/Nils

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
M25 inte för långa

Om du, eller nån annan som skall sova i tältet, är lång bör du inte välja mountain 25. Själv är jag 1.95 och fick inte alls plats på längden. Dessutom är absiden väldigt liten vilket gör att man måste ha en hel del utrustning inne i tältet.
/Thomas J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips