Äntligen tyst i skärgården!

Äntligen....

Då slipper vi ju också samtala med varandra i vår härliga miljö då ett vanligt samtal ligger på ungefär 65 dB.

Känns som en skitbra förslag..... :-/
 
Finns mer detaljer?

Vore ju helt underbart men något område är inte utpekat ännu enligt reportaget i Radio Stockholm. Inte heller klart hur man skall se till att hänsynsområdet iaktas.

Hittade via google http://www.rtk.sll.se/publikationer/blandat/Delregional_remiss/del12_forslag.pdf "Öka kunskapen om bullerpåverkan och tysta områden i kust- och skärgårdsområdet. Identifiera ”hänsynsområden” där buller och andra störande verksamheter för djur- och friluftslivet begränsas."

Verkar rätt prematurt ännu.

Thure
 
45 dB, Bra för paddeltekniken

Och så gäller det att inte plaska med paddeln, en fin paddelisättning blir än viktigare. Koncentration paddlare!!

Fundering: hur ska dom få tyst på skrattmåsarna har dom tänkt??

/Niklas
 
Re: 45 dB, Bra för paddeltekniken

n_zackrisson; sa:
Fundering: hur ska dom få tyst på skrattmåsarna har dom tänkt??

Här hade man kunnat skoja till det rejält med att det är stockholms skärgård och att det därför blir extra svårt.. Mer seriöst är väl tanken att tysta zoner införs så att du ska kunna höra skrattmåsarna :)
 
Re: Oönskat ljud

haraldn; sa:
Hur definierar man vad som är buller?

Min personliga definition på buller är ”icke önskat ljud”, så det är något subjektivt.

När någon av mina grannar sätter på min musikanläggning så med så hög volym, så att jag inte hör ljudet från min TV tycker jag det är buller

När någon av mina grannar sätter igång att borra med slagborrmaskin, så tycker jag det är buller.

Ljud från motorcyklar med raka rör (ingen ljuddämpare).

Vrålande vattenskotrar.

Min enkla definition är inte riktigt hållbar för om jag inte tycker om ljudet när det blåser mycket, så upplever jag vinandet som "störande" närjag ska sova.

OT1:
Igår när jag hade visning/provpaddling av min kajak som är till salu, var det någon som roade sig med att köra runt spekulanten med en vattenskoter. Både buller och onödiga svallvågor ;(

OT2.
Det finns nog MC ägare som tycker att ljudet från en HD med raka rör, är som ljuv musik.

OT3:
Jag bor nära en flygplats där dom bedriver fallskärmshoppning. Dom på fallskärmsklubben får ta emot ibland klagomål på att planet bullar för mycket. Men när fallskärmsklubben hade målat om sitt plan så var det dom som ringde och klagade att det ”nya” planet bullrade mer än det ”gamla”.
Tips
Gillar man inte flygplansbuller ska man inte köpa ett hus som ligger 2 km från en flygplats.

Per Brune
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Oönskat ljud

Brune; sa:
Tips
Gillar man inte flygplansbuller ska man inte köpa ett hus som ligger 2 km från en flygplats.

Varför inte göra som paret som flyttade in i "hembyn" i en av de finaste villorna som såldes till ett hyfsat lågt pris. Strax efter de hade flyttat in upptäckte de att huset låg 50-60 meter från E4:an vilket de inte hade märkt innan dess. Så därför skrev man till kommunen och ville att de antingen skulle begränsa mängden trafik på E4:an (vilket hade inneburit att den tunga trafiken hade fått köra genom centrum) eller så skulle de försöka få vägverket att sänka hastigheten från 110 till 70 eller ännu hellre 50.

Eller som de som flyttade in i en villa på landet och upptäckte att grannarna hade hästar vilket inte passade ihop eftersom de hade astma/allergi. Nämnas bör kanske att granngården hade haft hästhållning i drygt 100 år så man borde kanske ha märkt det innan man köpte huset. De värsta av allt var dock att de fick rätt i första instansen och hästhållningen skulle upphöra. Som tur är överklagades ärendet och grannarna fck behålla sina hästar.
 
Re: Re: Re: Oönskat ljud

avslutad210712; sa:
Brune; sa:
Tips
Gillar man inte flygplansbuller ska man inte köpa ett hus som ligger 2 km från en flygplats.

Varför inte göra som paret som flyttade in i "hembyn" i en av de finaste villorna som såldes till ett hyfsat lågt pris. Strax efter de hade flyttat in upptäckte de att huset låg 50-60 meter från E4:an vilket de inte hade märkt innan dess. Så därför skrev man till kommunen och ville att de antingen skulle begränsa mängden trafik på E4:an (vilket hade inneburit att den tunga trafiken hade fått köra genom centrum) eller så skulle de försöka få vägverket att sänka hastigheten från 110 till 70 eller ännu hellre 50.

Eller som de som flyttade in i en villa på landet och upptäckte att grannarna hade hästar vilket inte passade ihop eftersom de hade astma/allergi. Nämnas bör kanske att granngården hade haft hästhållning i drygt 100 år så man borde kanske ha märkt det innan man köpte huset. De värsta av allt var dock att de fick rätt i första instansen och hästhållningen skulle upphöra. Som tur är överklagades ärendet och grannarna fck behålla sina hästar.

Eller de som flyttade in ovanför en av Malmös bästa jazzklubbar utan att tänka sig för. Men några klagomål senare och klubben fick stänga... Så enkelt gick en epok i graven.

/Kalle
 
Min HD låter gött och mycket. Men man får ju välja sina ställen att "vrida ur" den. När jag irriteras av något flygplan eller någon vattenskoter brukar jag tänka på min hoj. Och därmed den glädje som den ger mig i form av fart, vibrationer och ljud. Antagligen blir andra lika lyckliga av sina motordrivna fordon även om jag själv inte förstår tjusningen med just det specifika fordonet.
Jag tycker det finns gott om tystnad ändå, ibland känns tystnaden nästan skönare precis efter något bullrande (välljudande?) passerat och försvunnit bort.
Som en sval bris i stekande sol.

Vad som däremot irriterar rumpan av mig är vissa motorbåtsförare som - när de får syn på en - verkar styra lite extra nära för att man skall hamna i värsta svallet. Inte kul när man är ny som paddlare. Läckande/slitna båtar som lämnar bubblig diselosande sjö bakom sig är inte heller någon hit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Terrängkartor med sjöinformation - äntligen! Paddling allmänt 9
Arneri Äntligen fick Anders G full utdelning! Paddling allmänt 6
jampa2 Äntligen islossning! Paddling allmänt 8
sir_jerk I år äntligen dax..... Paddling allmänt 36
lortopalt Äntligen Paddling allmänt 10
paddla Äntligen första turen! Paddling allmänt 0
kajakmicke Tyst grönlandspaddel? Näe.... Paddling allmänt 8
rockyb Vad tyst det är. Paddling allmänt 6
dunno Något roligt som händer i skärgården idag? Paddling allmänt 0
pzac Stenar på klipphällarna i skärgården! Paddling allmänt 28
Kaj Yak K2 för kortare turer i skärgården Paddling allmänt 4
hannulan Akto - funkar det på en klippa i skärgården? Paddling allmänt 25
Bertil Tunneltält i ytter-skärgården? Paddling allmänt 12
dalen Bastu i norra skärgården Paddling allmänt 4
flunkan paddla i skärgården och tälta på klippa? Paddling allmänt 8
Arneri Kanottävlingar i skärgården? Paddling allmänt 2
knatte Nu börjar det bli båtfritt i skärgården.. Paddling allmänt 2
edahlsten Transportera kajaken till Skärgården via Skärgårdbåt????? Paddling allmänt 3
Paddla över påsk i skärgården Paddling allmänt 1
Parkering i skärgården Paddling allmänt 0
Nybörjare i skärgården Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.