Äntligen fick Anders G full utdelning!

I dag blev Anders Gustafsson Världsmästare i kajak på sträckan 500 meter. Oerhört imponerande att se någon träna på elitnivå över 10 år och hela tiden bli bättre. Först och främst en personlig framgång, men även en framgång för svensk paddling.

Stort grattis!
 
I dag blev Anders Gustafsson Världsmästare i kajak på sträckan 500 meter. Oerhört imponerande att se någon träna på elitnivå över 10 år och hela tiden bli bättre. Först och främst en personlig framgång, men även en framgång för svensk paddling.

Stort grattis!

Sanningen är väl egentligen att han varit så här bra i ett par år nu men att det äntligen ger utdelning. Anders har i flera år presterat på världstopp i semifinaler men sen varit betydligt blekare när det väl gäller i finalen. Kanske var det någon mental spärr som han nu lagt bakom sig?

Hur som helst, hatten av för Anders! Unnar honom verkligen detta guld.
 
Det var kul att se, och dessutom en förhållandevis överlägsen seger.

Att vara bra i semifinaler och inte hålla i finalen tror jag oftast handlar om fysik. Man romantiserar gärna det mentala, men har man inte tillräcklig kapacitet är det ju precis det som händer, krutet är slut när det är dags för final. Så jag tror definitivt att det till största delen är en kapacitetsförbättring som gör att han vinner nu.
 
Mycket möjligt. Men skulle det fattas något i fysiken borde det bli större genomklappning i finalerna tycker jag. På 500 m händer det titt som tätt att hela finalfältet går in på samma sekund, minns ett lopp där det var så för Anders, även om det är ovanligt. I kontrast till andra lopp där det faktiskt är paddlare som går in i väggen och det helt plöstligt kan skilja upp till fem sekunder på finalfältet.
 
Om jag inte minns fel hade Anders G en världsbästatid på 500 meter redan för 5-6 år sedan. Otur, mindre bra tävlingsnerver etc kan vara orsaker till uteblivna medaljer på stormästerskap, men han har han blivit jämnare och bättre med ökad erfarenhet.

Skoj att han nu även är bäst när det gäller.
 
Om jag inte minns fel hade Anders G en världsbästatid på 500 meter redan för 5-6 år sedan. Otur, mindre bra tävlingsnerver etc kan vara orsaker till uteblivna medaljer på stormästerskap, men han har han blivit jämnare och bättre med ökad erfarenhet.

Skoj att han nu även är bäst när det gäller.

Jo, tror till och med att han slog det inofficiella värdlsrekordet, kan nog vara samma lopp vi tänker på?

Hur som helst blir det spännande att se vad som händer när det blir OS, om det blir K1 för Anders då eller om det blir K2 ihop med Markus Oscarsson.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.