Äntligen

En bild från dagens och årets första tur på Fjärden.
 

Bilagor

  • Färnebofjärden 10 April 019.jpg
    Färnebofjärden 10 April 019.jpg
    49.6 KB · Visningar: 492
Jag kom också ut på första turen för året idag, i Mälaren. Har inga bilder, men det såg liknande ut, förutom att mer än halva Ekolnfjärden fortfarande är isbelagd.
 
Det är mycket is kvar här också, riktade bara kameran åt " rätt " håll. Jag fick leta ett bra tag innan jag hittade ett ställe där det var möjligt att slänga i kajaken
 
Isen gav upp greppet om Sommen ungefär samtigt verkar det som. För att ändå få känslan av delaktighet jagade vi isen på flykten och satte oss triumfatoriskt på kanten och tog fram fikat. HA!
3425880189_8b3044acb4.jpg

(ärligt talat var det Jon som triumfatoriskt fikade på iskanten. Jag satt på Storön alldeles intill med kameran)
 
Vissa fördelar med att bo i södra småland i alla fall... Här har vi kunnat paddla insjö i en och en halv månad nu. Muhahahaha! =)

(Får lida av svår snöbrist i stället.)
 
Har hunnit med tre vändor på mälaren nu och isläget är så bra att man får leta om man vill hitta någon alls..
Men någon uthållighet har man inte kvar, max 100 m intervall med lång andhämtning och stel som en fura är man också, men det blir nog bättre snart.
 
Jag och flickvännen kom ut på årets första tur igår på Mälaren. Helt vindstilla och strålande sol, bättre väder går inte att få. Det blev 16 km så idag är vi lite stela, dessutom lite förkylning på gång. Idag blir det vila och persedelvård, kanske lite fågelskådning.
 
[...] och satte oss triumfatoriskt på kanten och tog fram fikat.
Suverän bild!

För övrigt - tänk, jag trodde isen försvunnit i Mälaren, men så var det visst inte, fast nu går det ju väldigt fort. Själv har jag tacksamt finlandsfärjefarled bredvid båtplatsen så där har det bara varit några få dagar under den här vintern som jag inte kommit ut.
 
Suverän bild!

För övrigt - tänk, jag trodde isen försvunnit i Mälaren, men så var det visst inte, fast nu går det ju väldigt fort. Själv har jag tacksamt finlandsfärjefarled bredvid båtplatsen så där har det bara varit några få dagar under den här vintern som jag inte kommit ut.


Men idag var det helt isfritt på Uppsaladelen av Mälaren, Ekoln! Bra paddling.
 
För mig blev det årspremiär igår, på Fyrisån i Uppsala

Se mer här

/Rob

Förstår att ni blev varma! Jag körde enbart halva sträckan idag, från Ägir till SLU och tillbaka. En tunn paddeljacka, och underställ blev bra svettigt det med. Den lilla isen som fanns igår var totalt borta idag, även ute på Ekoln. Lite vågor utifrån Ägir eftersom vinden låg på söderifrån, men ingen fara. Men man är ändå lite harig med den låga vattentemperaturen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.