Tunneltält i ytter-skärgården?

Hej,

Funderar på att byta från kupol till tunneltält för att få fördelen med tunneltältets generösa upsider. Är det någon som har erfarenheter från ytterskärgårds paddlingar med tältning på kala klippor och tunneltält, brukar det funka eller är det hopplöst?

För det mesta går det väl att staga med stenar och någon jord plätt som går att utnyttja... eller?

// Bertil
 
Hej,
För det mesta går det väl att staga med stenar och någon jord plätt som går att utnyttja... eller?

Jodå, stenar funkar fint, men är såklart lite mer bök att leta upp bra stenar som är tillräckligt tunga och har bra form. Sen är ju ett kupoltält klart lättare att flytta runt till en bra plats.

Men även om man har kupoltält vill man ju undvika bortblåsning och staga på nåt sätt.
 
kupol-tunnel

Jag tillverkade enklare former av kilar av lite smal vajer och muttrar. Titta i närmaste klätterbutik hur orginalen ser ut och gör små grejer som du lätt kan lägga i de små sprickor i berget som brukar finnas äen på den mest polerade stenhäll.

Funkar rikigt bra tillsammans med stenar mm.

R
 
Detta med att fästa tältet på berg har varit uppe flera gånger tidigare

Någon har föreslagit klätterkilar (i sprickor)
Någon har föreslagit muttrar (i sprickor)
Någon har föreslagit spikar (i sprickor)

Rätt så nyligen så jag detta http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=EXPEDSSANCHOR

Sådana påsar borde vara bland det lättaste man kan göra själv med en symaskin och lite tyg från någon dissekerad sak.

Per

Edit: nu hann någon med att skriva om klätterkilar med jag skrev
 
Tack för smarta lösningar,

Klätterspikar och muttrar av lite olika storlek låter som en smart lösning, då går det säkert att skota hem linan utan att förankringen börjar ge med sig. Påsar med sand och sten låter lite rackligare.

Som sagt, ett rejält uteutrymme för prylar och matfisx vid dåligt väder är efterlängtat, kupoltältet i all ära men ett uppstagat tunneltält ger bättre boendestandard i det avseendet..tycker iaf jag :)

Tackar för tipsen // Bertil
 
Som sagt ... frågan har varit uppe förr. Några reflektioner från egna personliga erfarenheter. Jag använder vanligtvis mitt Staika (kupol) när jag paddlar ensam eller om vi är två. Åtskilliga gånger har jag dock lånat ut mitt vandringstält, ett Kaitum (tunnel), till medpaddlare.

Det är onekligen betydligt mycket meckigare med ett tunneltält även vi aldrig har gått bet på att få upp det. Förslagen om kilar och muttrar är nog bra men min erfarenhet är att det i praktiken inte är fullt så enkelt att hitta lämpliga sprickor på de ställen man vill slå upp tältet. Jag har ofta haft med mig spik och kilar men endast kunnat använda dem praktiskt någon enstaka gång.

Visst har tunneltältet fördelar när det gäller utrymme. När det gäller tältning i ytterskärgården är mina egna erfarenheter att nackdelarna i just den här typen av tältning är störrre än fördelarna. Stenar, rötter och eventuella småträd är det bästa sättet att förankra. Min erfarenhet är dock att det inte är så lätt att få till en bra spänd tältduk med endast dessa förankringsmöjligheter. Det är en annan sak att fästa ett kupoltält ,som är självstagande, i några stenar för att det blåser.
Ytterligare en svårighet med tunneltältet är att det är beroende av att sättas upp rätt mot vinden. Det är inte ovanligt att de fina klipphällar som skaparen konstruerat inte är designade för att få upp ett tunneltält åt rätt håll mot vinden ... för att uttrycka sig försiktigt. Dessutom är det inte ovanligt att vinden i skärgården får för sig att vrida sig.

Min högst personliga erfarenhet av både tunnel- och kupol-tält i skärgården är att tunneltält fungerar men är betydligt meckigare och urvalet av tältplatser blir betydligt mindre. Många av de finaste släta klipphällarna fungerer dåligt tillsammans med tunneltält ... även om det ibland går att fixa till det med stenar och, om man har tur, med någon spik eller kil.
 
No problem

We have always used tunnel tents from Macpac, its just a case of using some ingenuity on ow to fix the 4 main corners and support lines, but once done they are far more stronger when placed right (into the wind). Using a kayak each side is a great way.

See picture from the windy east coast of New Zealand´s South Island:
 

Bilagor

  • _JCV1804.jpg
    _JCV1804.jpg
    58.9 KB · Visningar: 2,500
Beror lite

på var man vill tälta och hur rädd man är om tältbotten.

Jag har bara sporadiskt sovit i kupoltält vid paddling i Östersjöns skärgårdar. Jag föredrar att uppsöka gräs eller ris underlag när jag slår upp tältet dels för att spara tältbotten mot slitage dels för att jag föredrar att ha morgonskugga så att det inte blir alltför varmt och sådan skugga är vanligare där det är lummigare och mindre chans för berghällar. Har tältat på klippunderlag någon gång och har då haft japanpressening under tältbotten som slitageskydd och med tunneltält förankrat med stockar och stenar.

I Bohuslän och i Lofoten är gräsunderlag lättare att hitta än i Östersjöns skärgårdar.

Är man en stor grupp kan det vara mera praktiskt med kupoltält för att alla skall kunna tälta nära varandra men att hitta en bra tältplats för ett eller ett par tält har aldrig erbjudit något egentligt problem.

Bra att ha med Ikeakassar i kajaken för att lätt kunna frakta grejorna till tältet. Har lagt märke till att de som paddlar så kallade havskajaker med små luckor haft en tendens att gärna ha matplats och tältplats tätt intill kajaken och då kanske kupoltält känns mera angeläget.

En väsentlig fördel med tunneltält är bättre ventilation. Vi sydde på en extra myggnätsdörr för "bakre" öppningen på vårat innertält för att kunna åstadkomma genomdrag tvärs genom tältet och fick på köpet utsikt åt bägge hållen.

Jag föredrar de tunneltält som har långa bågar och där man har absiden vid sidan om sig när man ligger ned det blir bekvämare. Ger också bättre utsikt från sovsäcken.

En annan fördel med tunneltält vid busväder är att det blir gott om plats för en grupp att laga mat inne i enbart yttertältet.

En nackdel med gräsunderlag är fästingarna. En helg plockade vi 25 fästingar från oss var hustrun och jag.

Med familjen har vi övergått till tältkåta. Den stora golvytan hos vår tältkåta och behovet av 8 fästpunkter gör valet av tältplats lite besvärlgare. Tunneltält upplever jag inte som besvärligt jämförelsevis.

Thure
 
Detta med att fästa tältet på berg har varit uppe flera gånger tidigare

Någon har föreslagit klätterkilar (i sprickor)
Någon har föreslagit muttrar (i sprickor)
Någon har föreslagit spikar (i sprickor)

Rätt så nyligen så jag detta http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=EXPEDSSANCHOR

Sådana påsar borde vara bland det lättaste man kan göra själv med en symaskin och lite tyg från någon dissekerad sak.

Per

Edit: nu hann någon med att skriva om klätterkilar med jag skrev

Om du inte tältar alltför långt ifrån kajaken så kanske kajaken är tung nog att förnakra en ändan av tältet.

/Patrik
 
Fortsätter i viss mån på Thures obstinata linje att säga att man visst inte behöver tälta på kala klippor bara för att man paddlar i skärgården...

Jag har naturligtvis fel i vissa miljöer, men kan ju bara säga att jag tältat en del i skärgården från Nynäshamn till Oxelösund och där kan man ju om - man vill - snabbt nå ytterskärrgården, men man har som regel alltid nära till skär och öar som har lite vegetation, vilket medför en del andra fördelar än själva tältförankringen.

Konstaterar samtidigt att du ställt din fråga utifrån erfarenheter att just kala klipphällar brukar vara det som står till buds, och min efarenhet är annorlunda, men vi paddlar säkert på olika ställen.

957028e3b314e744babeaccbee106cc6.jpg
 
Senast ändrad:
Hej,

Funderar på att byta från kupol till tunneltält för att få fördelen med tunneltältets generösa upsider. Är det någon som har erfarenheter från ytterskärgårds paddlingar med tältning på kala klippor och tunneltält, brukar det funka eller är det hopplöst?

För det mesta går det väl att staga med stenar och någon jord plätt som går att utnyttja... eller?

// Bertil

Nyckeln till ett vindtåligt tält är alltid hur väl det är förankrat i underlaget. Styrkan hos tältet ligger sedan i hur väl bågar och duk jobbar tillsammans för klara av att fördela krafterna i byarna. Det har visat sig att välgjorda tunneltält flexar mer och därför klarar starka vindbyar bäst, även om de ibland kan röra på sig så mycket att det är svårt att få någon sömn. Att kupoltält skulle vara bättre än tunneltält är därför ingenting annat än en gammal svår avlivad myt och beror helt på kvallité och konstruktion! Att tunneltält sedan ger mest användbar boendeyta per gram gör att de är lättare och därför passar bättre även till andra aktiviteter där vikt är av intresse! Paddlade själv i ytterskärgården under tio års tid med ett Nallo 3 och har klarat många oväder även om det är känt att leva rövare i hård vind. Om inte vikten är så intressant så man bör nog unna sig ett mer rymmligt, slitstarkt och tyst tält med kortare avstånd mellan bågarna tex Keron eller Staika.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=10457&set=lp
 
Tunneltält för att tälta på berg.

Jag har under många års kanotturer i yttre skärtgården ofta tältat på berg.

Det är mycket enkelt om man förlänger tältlinor och markfästeslinor med så kallade prosikslingor.

Slingorna förlänger man staglinor och markfästesöglo med.

Dessa gör man av repsnören och består av en omkring sjuttiofem centimeters slinga som man lägger runt lämpliga stenar som man hittar på berghällarna.

Jag lovar att tältet står i alla väder.

Problemet med tunneltält är att dom tar upp större markyta och det kan vara problematsikt att hitta så stora någorlunda plana ytor i ytterskärgården.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.