Vad tyst det är.

Har alla paddlare tystnat i takt med höstvädret tro? Utsidan som brukar vara en så bra ventil för ett uppdämt paddelbehov för min del. Nu har väl detta fantastiska diskussionsforum inte tappat stinget egentligen men ett par långa, väl besökta trådar skulle göra gott i höstmörkret. Och vad har jag att komma med själv då? Tja, ett ynka litet inlägg som detta men det är ju alltid något.

Inte för att jag har något emot att paddla även nu när vädret blivit sämre men det blir onekligen längre mellan tillfällena än under sommaren. För att bli av med den värsta paddelabstinensen har jag nu hyrt in mig på ett badhus under mellandagarna för att plaska omkring och öva räddningar ett par timmar. Finns det någon därute som har några bra tips för innomhuspaddling tro? Vi kommer att satsa mest på olika kamraträddningar och rollar men jag är lite sugen på att simulera bärgning av medvetslös person också. Är lite osäker på bästa tillvägagångssätt och tar tacksamt emot upplysning.

Tobias
 
ABC

Knepigt att ta hand om en medvetslös i vattnet. Andning? Svårt att kolla om pat andas. Smärtstimulera med t ex knytnäve i bröstet. Rör sig pat då så har han eller hon sannolikt andning. Om tveksamheter. Fria luftvägar + mun mot munmetoden. Puls? Annars även hjärtåterupplivning.

Bärgning till land får lösas därefter. Kanske kan du få tips om lämpliga övningar på någon site som handlar om badvakter typ baywatch.

Lycka till och rapportera gärna era erfarenheter här.

Thure
 
Det skulle förvåna mig om man lyckas med någon verksam HLR i vattnet.
Om man inte kan få till det med patienten liggandes i en säng så lär en patient liggandes i vatten eller tvärs över en kajak inte få ut så mycket mer av det.
Snabbt som ögat bogsera in stackarn till land tar oändlig tid men vad annat kan man göra?
Inblåsningar kan man nog göra men bra hjärtmassage kräver bättre underlag.

Förtydling om smärtstimulering med knytnäve i bröstet, det är inte ett Tysonslag som menas, en gnuggning med knuten näve är något som ambulansen sysslar med och som bevisligen fungerar.


JL
 
Om man lyckas med att konstatera ett hjärtstillestånd i vattnet så känns det ju onekligen som om man ligger lite taskigt till. Men vad kan man göra mer än att försöka få upp personen i fråga på kajaken och starta upp HLR och hoppas på att Sjöräddningen råkar ha vägarna förbi just då.
Jag tycker dock att det verkar vara en riktigt strulig manöver att få upp en medvetslös på en kajak, klättra upp själv och där starta med HLR. Visst underlättar det om man är några stycken som kan hjälpa till och om man har några kajker i bredd som stöttar upp men det verkar vara ett nästintill omöjligt uppdrag.

Hursom så är anledningen att jag undrar helt enkelt att jag känner mig tryggare om jag i alla fall har någon sorts beredskap för liknande situationer. När jag som färdledare varit ute med grupper har tanken slagit mig på hur hemsk det vore om något liknande skulle inträffa, man vill ju vara så väl förberedd det går om något händer.
 
Re: ABC

thureb; sa:
Kanske kan du få tips om lämpliga övningar på någon site som handlar om badvakter typ baywatch.

Svenska livräddningssällskapet är experter på livräddning i vatten. Sverige har några livräddare som åker runt i världen och tävlar i livräddning.

Annat som instruktörer borde vara duktiga på är näringslära. För att undvika risken för utmattning och kapsejsningar måste kanotistens energi och vätskeförråd fyllas på med jämna mellanrum. Personer som ej har hållit på med uthållighetsidrotter är dåliga på detta. Instruktörer och ledare bör ha ett vakande öga på deltagare och uppmuntra dem till att äta och dricka ordentligt.

Vintertid är längskidåkning en utmärkt motionsform som tränar paddlingsmusklerna. Paddlingen blir så mycket skojigare om man är i god form.

/Erik
 
Bogsering mm

Lorre2; sa:
Det skulle förvåna mig om man lyckas med någon verksam HLR i vattnet.
Om man inte kan få till det med patienten liggandes i en säng så lär en patient liggandes i vatten eller tvärs över en kajak inte få ut så mycket mer av det.
Snabbt som ögat bogsera in stackarn till land tar oändlig tid men vad annat kan man göra?
Inblåsningar kan man nog göra men bra hjärtmassage kräver bättre underlag.

Förtydling om smärtstimulering med knytnäve i bröstet, det är inte ett Tysonslag som menas, en gnuggning med knuten näve är något som ambulansen sysslar med och som bevisligen fungerar.


JL

Bra att du kompletterade med gnuggningen som lämpligen görs över bröstbenet.

Att bogsera en medvetslös person som ligger i vattnet går mycket långsamt och är jobbigt även om verderbörande bogseras efter kanot. Om man kan få upp den skadade på fördäcket eller akterdäcket eller helst mellan två kajakpåddlare i en K2 så går det oerhört mycket snabbare. Jag håller med om att hjärtmassage är orealistiskt men om vederbörande ligger på rygg i en bred sittbrunn eller på ett däck kanske det är möjligt att banka igång hjärtat. Sekunderna kan vara avgörande med hänsyn till hjärnskador av syrebrist.

Vore kul om någon tar fram uppgifter på hur sånt här kan tränas i praktiken.

Thure
 
Vore intressant att höra om någon varit med om liknande tilbud.

Under en kurs i forspaddling var det en i gruppen som välte och inte svarade när jag försökte stävrädda honom.
Han rörde sig över huvud taget inte och det var ändå i ett stort och lungt bakvatten.
Jag skulle precis dra mitt kapell och gå ur min kajak för att dyka ner under hans och slita ur honom när han sent omsider tog sig ur själv, skärrad men ok.
Man får sig helt klart en tankeställare.

Beträffande hjärtmassage i vatten så är det inte bara den praktiska svårigheten med arbetsställning osv, vad jag egentligen tänkte på var att underlaget inte är stumt. Det är tex. hopplöst att ge hjärtmassage i en säng för att den gungar med, bättre att dra ner patienten på golvet.
Haltande jämförelse kanske men värt att tänka på.

Håller med om att det är otroligt jobbigt att bogsera en person med kajak.


JL
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajakmicke Tyst grönlandspaddel? Näe.... Paddling allmänt 8
Pask Äntligen tyst i skärgården! Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.