Ändra eller lägga till i Fri Pro

Hej, finns det någon som har erfarenhet av ett program för att göra enklare tillägg eller förändringar i Fri Pro?

Albin

Ja, MapEdit och cGPSmapper ...

... är gratisprogram som jag har kört på ett blad av Fri Pro. Enkelt går det ut på att bladet öppnas i MapEdit och sparas som en .mp-fil (Polish map format, som i princip är en txt-fil). Filen kan editeras med Wordpad eller annan ordbehandlare. Sedan "dras" filen till cGPSmapper.exe, och bladet kompileras tillbaka till img-format. Sök mera i det här forumet på programnamnen! Jag är osäker om jag har kvar några noteringar om vilka förbättringar jag gjorde (ändringar jag har gjort i några blad av Fri Old har jag kvar - bland annat tog jag bort texten SANKMARK, NORMAL, ÖPPEN på mer än 10000 ställen i ett enda blad!)

Det finns ytterligare program som stuvar om hela kartuppsättningar direkt, men då är man för det mesta bunden av vilka ändringar som programkonstruktören tyckt vara bra.

Kompletterat med en typ-fil blir det en helt ny, lättläst och fräsch karta på skärmen.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fripro

Är det någon som vet vart man får tag på Fripro idag? Jag laddade ner det igår via en länk här på sidan men filen var trasig...

Är det någon som vet vart man får tag på Fripro idag? Jag laddade ner det igår via en länk här på sidan men filen var trasig...

Flera av mina bekanta har handlat på Outdoorexperten http://www.outdoorexperten.se/

1389 SEK Fri Pro på CD och lite till för kartan på SD micro kort.

Personligen tycker jag det är smartare att köpa kartan/kartor på CD för då slipper man bl.a detta problem http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49711

Per

Friluftskartan Pro

Det finns ingen billigare detaljerad karta för Garmin. Friluftskartan är billigare per kartdel men är gjord från mindre detaljerad information och är nästan dyrare per täckningsyta

En licens för Fri Pro gäller enligt Garmin för upplåsningskoder för två GPS:er som innehavaren äger. Den information finns inte hos många försäljare och finns inte på utsidan av förpackningen utan kommer dig först tillhanda när du bryter förpackningen och registrerar dig.

Avtal som uppstår efter att jag redan "använt" (ej öppet köp/bytesrätt på bruten mjukvaruförpackning) mjukvaran anser jag är felaktiga då säljaren har inte hållit uppgifterna tillgångliga för mig vid köp och hävdar att jag i god tro köpt en karta för Garmins GPS:er. Om inte Garmin ger mig fler koder när jag behöver det så kan jag inom tre år gå till försäljaren och reklamera.

Jag har inte lyckats lista ut vad Garmin tycker om att man säljer sin karta/licens men tänker hävda samma sak. Blev inte upplyst om några begränsningar i avtalet när jag köpte varan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips