Äggersättning?

• Trådstartare mackan@rpcs.pp.se (Mackan "Schassen" Andersson)
  • Start datum

mackan@rpcs.pp.se (Mackan "Schassen" Andersson)

Gäst
Hejsan alla glada utekockar.

Finns det något bra sätt att ta med sig ägg, eller kanske hellre, någon bra ersättning för ägg som är lättare att packa och så?

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Äggkartong

Skär ut så stor bit ur en äggkartong att den rymmer de ägg du skall ha med. Lägg paketet i grytan, där ligger de skyddade. Ägg håller sig ett par dagar i rumstemperatur.
Om du tänkt dig ägg till pannkakor är det bättre att blanda smeten hemmifrån i en PET-flaska, speciellt till dagsturer.

Anders V

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Gäst
Tack...

Tack för tipset, jättejuste. Det är bara det att jag skulle vilja ha med mig fler är, liksom. Det här är ju dock alltid en början....

(Och orsaken till att jag vill ha just ägg är att jag har en kvinna i sällskap som är lite kinkig med mat, och jag tänkte göra typ bacon och äggröra eller något till frukost...)

Robert

Gäst
Ägg???

Jag har också letat lite efter någon form av äggersättning. Är det någon som känner till en ersättningsprodukt, så skriv!!!

Ulrica

Gäst
Torka ägg!

Det går utmärkt att torka ägg. Vispa upp ägg. Häll de uppvispade äggen i en ugnsform och ställ den i ugnen ca 50 grader C. Se till att ha ugnsluckan lite på glänt!!! Äggkakan kommer att spricka sönder och torka ihop. Hur lång tid det tar är svårt att säga. Det beror på antal ägg mm. När den torkat helt kan man smula sönder den och vips har man "äggpulver". Lycka till.

Gäst
Untitled

Tack så jättemycket, verkligen intressant...

Går det att göra exempelvis omelett eller äggröra av detta pulver (hur?) eller endast att baka med det?

Förlåt att jag är tjatig, men jag bara undrade om du har egen erfarenhet?

Per Folkesson

Gäst
Gör en "Hambergare" istället!

I Axel Hambergs klassiska (och alldeles utmärkt intressanta) verk om Sarek från 1922, kan man bla annat läsa en smått poetisk beskrivning om hur man steker sina pannkakor på fjället - utan ägg. Vidare kan man tex. läsa hur "en liten konjak till kvällskaffet äro en ingalunda nödvändig, men ack så god sak."

Lyck till!

/Per

per.buschka@tadco.se (Pär)

Gäst
Äggpulver

Äggpulver kan beställas från den tyska firman Globetrotter. Det heter "Huhnervolleipulver" och består av 16 torkade ägg per förpackning, kostar 4,55 Euro. Titta på www.globetrotter.de
Pulvret har beställningsnummer RT.05.301
OBS Deras hemsidor är på tyska, och man måste beställa för minst 100 DM.

anders

Gäst
äggpackning

Hej,
Ett alldeles utmärkt sätt att transportera ägg, åtminstone några stycken är att förvara dem i havregrynsburken.
Anders

Hej! om du vill ha riktigt bra äggersättning så prova soyamjöl.

Annars finns en produkt som heter No Egg. Den är helt ok till köttbullarna och bakningen (dock inte äggröra, men det är ju också äckligt).

Till pannkakorna använder vi bakpulver:
3dl mjölk
2dl mjöl
1tsk bakpulver
50g smält margarin

Blir nästan lika gott som riktiga :)

/OJ, far till en allergiker

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg