Ägarbyte på företag

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En liten rättelse: Helly Hansens nya ägare, Kontoor Brands, kommer inte från Kanada utan från grannen i söder – USA. Det är ett investmentbolag specialiserat på varumärken inom främst mode och textil, bland annat jeansmärkena Wrangler och Lee. Med köpet av Helly Hansen hoppas de etablera sig inom den förhàllandevis stabila och ofta lönsamma outdoor- och sportbranschen.

Innan detta köp var dock mycket riktigt HH i kanadensisk ägo (sedan 2012), först genom ett köp av en kanadensisk pensionsfond och senare av det kanadensiska detaljhandelsföretaget Canadian Tire, som nu alltsà säljer varumärket vidare till Kontoor.

Helly HYansen var familjeägt från grundandet 1877 fram till 1997, då det köptes av det bahrainska riskkapitalbolaget Investcorp. Därefter ägdes det av svenska Altor Equity Partners innan det, som sagt, hamnade i kanadensiska händer 2012.

Trots ägarbytena har Helly Hansen fortfarande sitt huvudkontor, produktutveckling etc i Norge – fram till början av 2000-talet i Moss och sedan dess i Oslo.

Vad gäller tillverkningen sà sker den i flera olika länder, främst i Asien. De flesta av deras kläder och skor produceras i Kina, Vietnam, Bangladesh och Indonesien.

Med andra ord, Helly Hansen har en struktur som liknar de flesta av dagens friluftsmärken: Huvudkontor, produktutveckling etc i sitt ursprungsland, tillverkning i Asien, medans dess ägare oftast är diverse investerar- och/eller riskkapitalbolag, som kan ha sin hemvista lite var som helst.
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips