Acklimatisering på Kilimanjaro

Som Christoffer Hedman sager sa forstorar nog nastan alla som varit dar det hela. Det ar nog enklare att ga upp pa Killi an att ga upp pa Kebenikaise med undantag fran att man maste ha koll pa sin kropp.

Nu sa jag faktiskt inte det. Jag har bara noterat att det finns en stor skillnad mellan hur företag beskriver turen och hur privatpersoner beskriver den. Det får en att undra vem som har rätt. Hur som så verkar det vara en riktigt häftig grej som jag gärna skulle göra.

Jag har då aldrig sett folk kollapsa och bli nerburna på bår från Keb.. Det största problemet som jag upplevde är att alla är tämligen utlämnade åt sina guider och deras tempo, vi hade mycket lite att säga till om själva. Hade jag gått själv hade jag valt en helt annan approach..

Nar jag jobba pa Keb 1989 sa var jag med och tag ner folk vid fler tillfallen... Det hander i alla berg. Hojd ar bara en faktor. Pa Keb sa var det manga i gummistovlar och bumullsklader fran fjallraven som blev extremt nerkylda...

Ang skor sa var det inte sa kallt efter som vi starta till toppen 07.00 pa morgonen. Jag anvander samma i Himalya upp till drygt 5000 meter. Dom ar tunnare an trekking bots me inte sa stor skillnad och haller man igang sa ar det ok med ullstrumpor a typ Smartwool Alpinist eller Patagonias tjockaste.

@Christoffer Hedman Sorry om jag lade orden i munnen pa dig... Men svaret ar att det ar enkelt och inte extremt pa nagot satt om det sker med lite planering och eftertanke. Har valigt svart att se att nagot skulle kunna handa med ratt forberedelser.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tycker alltid det händer en massa skit omkring mig när jag är ute och reser.. När jag var i Marocko för någon månad sedan så fick en engelskman såpass allvarlig höjdsjuka att han fick bäras ner på bår mitt i natten... från Refuge de Toubkal på enbart 3200 möh..
Påminner mig om den första trippen till Elbrus. Sov i "Priut 11"-hyttan på dryga 4 000 m, när det var dags för toppattacken tidig morgon satt ett par i 55-årsåldern på nedervåningen. Mannen såg medtagen ut och andades syrgas ur ett munstycke.
Misstänker att de tagit liften upp från dalen samma dag utan någon som helst acklimatisering. En fördel med Kili är väl att skidlift saknas och att det förmodligen är relativt lätt att bli nedburen på lägre höjd snabbt (till skillnad från högplatåer som Tibet och Atacamaöknen).
Se upp för snabba biltransporter och skidliftar som kan ge en ohälsosamt snabb skjuts uppåt. Tidspressade guider hamnar väl som #3 i den listan. Man kan väl tyvärr inte köpa sig fri från dem på Kili...

Min vanliga fru gjorde det härom veckan

Min fru, 51 år, lite övervikt, vardagsmotionär, gick upp för Kili för några veckor sedan ,
tillsammans med en väldigt vältränad kompis, som var japan dessutom.
Så att "alla kan" kan bekräftas än en gång.
Men det var många som fick vända också, så inget att ta för givet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips