ABS-plattor på stegjärn: Behövs de?

Hej!

Jag har ABS-plattor på mina stegjärn (hemgjorda).
I vilka situationer behövs de egentligen?
Tänker på olika typer av snö, vid olika årstider.

Jag skall närmast till svenska fjällen i augusti.
Behövs plattorna då?

/Örjan

När du vill svänga samtidigt på snökammen........

När snön är perfekt för att göra stenhårda snöbollar eller snögubbsväder så kan man ha väldigt nytta av dem ;)

Annars så är väl ABS funktionen inte så användbar...... Tänker du på att spara vikt så beror det ju som sagt hur mycket du tänkt att gå med dem?

- C

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Precis som chrtur påpekar så beror det främs på vilken typ av snö man har under fötterna, men även mycket på vilka stegjärn du använder. Stegjärn med vertikal ram tenderar att samla mycket mer snö än de med platt ram. Dock borde detta inte vara något problem överhuvudtaget på "sommarsnö" .

Tack!

Hej!

Tack för era svar.
Syftet var så klart att spara vikt. Tänte liksom ni att sommar i svenska fjällen ofta är slask eller bar is och det fastnar ju inte. Har bara haft nysnö en gång på glaciär (Kanalberget) i svenska fjällen på sommaren. En kompis hade då mina gamla Grivel Gripper och det var inga problem.

Onödig historik
I några år hade jag ett par Grivel Gripper. De hade inga ABS-plattor eller ens fronttaggar. Men de var klart lätta och fungerande för enklare vandring. För att klara av lite brantare sluttningar köpte jag ett par BD Contact Strap som jag gjorde egna plattor till. Klippte till av en gammal plastdunk och drog fast med tunna buntband. Båda dessa järn har en platt struktur.

/Örjan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips