Abisko

Hej!

Jag undrar om någon här på utsidan har vandrat norr om Abisko, typ varit vid Salmmecohkat m.m? Skulle vara intressant att se nå foton därifrån. Hittar inget på internet.

M.V.H Jonas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag läste det, och det verkar som att man får vara ganska ensam där. Alla vandrare går söderut.

Det finns ju ändå relativt stora berg där oxå.. 1462, 1392,1568

Jag har nog lust att prova en vandring där...

Förr eller senare hamnar jag där också. Sveriges minst besökta nationalpark ligger där uppe. Det kan nog vara intressant.

HåkanF

Här en bild på de högsta topparna (1610 m.fl.) på svenska sidan norr om träsket. Bilden är tagen på försommaren i riktning östsydöst från riksröse 274. Röset ligger nära toppen av Stuor Jerta (1146) som är en fin utsiktspunkt. Tvärdalen (Ortojokks dalgång) närmast hitom de högsta topparna har jag använt på vintern för att från järnvägen (Stordalen stn) och över träsket ta mig till fjällen norr om Altevatnet.

3040157527_77977be40b.jpg

(större bild) http://farm4.static.flickr.com/3184/3040157527_77977be40b_b.jpg

Överhuvudtaget är det ju ett gigantiskt lågfjällsområde där uppe norr om Abisko / söder om Treriksröset / runt Esranges raketskjutfält. Jag är också sugen på att åka dit någon gång.

Jag har vandrat i det området tio somrar med utgångspunkt frå Naimakka eller Keinovuopio. alltså utgångspunkt från Finska sidan. Har på dessa år mött två personer. Utom sista gången jag var där det var 1993 då det var invigning av Nordkalottleden. då var det både säpofolk och kungligheter.
Norr om Naimakka är det småkupperat och inga toppar och inga leder. bara att fölaj renstigar. I bäckarna finns det gott om småöring. Metade med mask till middagarna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips