Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober?

Hur vågad kan man vara egentligen. Detta blir nog i gränszonen mellen höst och vinter och min fråga då är: Går det att vandra där då?

Jag funderar framförallt på chanserna för att det är barmark/riskterna för hindrande snö?

Eller tvingas man söka sig till södrare trakter för att kunna vandra?

Igår och i förrgår....

...
..... var det nysnö på topparna!

Det där är ett lotteri. När jag gick i skolan i Kiruna och det anordnades s.k. friluftsdagar, kunde vi åka till fjälls och vandra. Även i oktober! Vi gick ibland i snö. Men lika ofta på bar, men fuktig mark.

Mitt tips är; Räkna med snö! Allt annat är bonus.
Tänk också på att dagarna är korta.

//God tur!
Bert

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kommer just däruppifrån, och jag kan säga att det var is på våran tältduk onsdag och torsdag natt. Fredag natt gav vi upp och sov inne på Abisko turiststation... Vi blev så trötta på att frysa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips