Abisko - Nikka

Hej!

Funderar på at vandra från abisko til nikka i slutet av juli/byrjan av augusti.

är det mycket folk så leden på detta tidspunktet?
Jag kommer at vandra ensam, men är rett så sosial av mig, kommer man träffa på lite folk som är öppna for at prata på kvällarna?:)
Jag vil egentligen tälta, hur är det med tältplatsar, kan gjärna tenka mig at tälta nära stugorna og betalar gärna en liten slant för detta ifall man kan nytta sanitäranleggning, vatten o.l
Finnes det goda grunnan for at man skal välja at bo i stugorna istället for at tälta?

är leden bra markerad?
Finnes det nån bra litteratur som man kan läsa om rutten och som har en karta över leden?
På 7-8 dagar kommer det at gå med mycket mat, kan man supplera undervägs?

Jag skulle bli glad om någon kunne hjälpa mig med dessa frågorna då jag har svært begrensar tilgång til internet og inte kan grava fram så mycket info själv.
Forlåt for mitt norsk/svenska skriftsspråk:)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej!

Funderar på at vandra från abisko til nikka i slutet av juli/byrjan av augusti.

är det mycket folk så leden på detta tidspunktet?
Jag kommer at vandra ensam, men är rett så sosial av mig, kommer man träffa på lite folk som är öppna for at prata på kvällarna?:)
Jag vil egentligen tälta, hur är det med tältplatsar, kan gjärna tenka mig at tälta nära stugorna og betalar gärna en liten slant för detta ifall man kan nytta sanitäranleggning, vatten o.l
Finnes det goda grunnan for at man skal välja at bo i stugorna istället for at tälta?

är leden bra markerad?
Finnes det nån bra litteratur som man kan läsa om rutten och som har en karta över leden?
På 7-8 dagar kommer det at gå med mycket mat, kan man supplera undervägs?

Jag skulle bli glad om någon kunne hjälpa mig med dessa frågorna då jag har svært begrensar tilgång til internet og inte kan grava fram så mycket info själv.
Forlåt for mitt norsk/svenska skriftsspråk:)

Leden är extremt bra markerad. Har man bara bra väder är det nästan så att karta och kompass är onödigt. Jag skulle aldrig gå själv utan karta/kompass ens på Kungsleden.

Man kan handla mat i Sälka och Alesjaure vad jag kan komma ihåg.

Förutom att Classic går då så är det en väldigt populär sträcka. Det är alltså gott om folk för det mesta fram tills när skolorna börjar.

Tältplatser finns i stort sett hela vägen. Finns ingen anledning att bo i stuga. Kan ju vara skönt med en bastu ibland....... Alesjaurestugorna har en jättefin bastu. Där kan det vara värt att tälta i närheten av stugorna, eller bo i stuga. Det finns även bastu på en del andra ställen, tror Sälka har bastu med.

Claes Grundsten har skrivit om vandringar längs Kungsleden i en bok samt om området Abisko/Kebnekaise (tror jag det är) i en annan.

Kartor finns att köpa hos t.ex. getout.se

http://www.getout.se/sv/artiklar/lysa-leda-lasa/kartor/kebnekaisefjallen-60x100.html

Ha en trevlig tur
Peter

Båt på Alesjaure

En upplevelse du inte får missa är båtturen på Alesjaure.

Den förkortar vandringen med 6 km, men det bästa är att få lyssna till båtförarens berättelser om samelivet. Han är själv same och har sina renar i dessa fjällområden.

Hoppas du får en fin tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips