Bra dagsturer från Lunndörrsstugan?

Jag ska om ett par veckor ta med mina brorsöner på deras första fjällvandring. Vi kommer gå från Vallbo till Lunndörrsstugan (via Issjödalen och Pyramiderna är planen), stanna där ett par dagar för dagsturer, och sedan gå till Vålådalen som avslutning. De är tretton år, väldigt fysiskt aktiva, men den ene har den senaste tiden haft ont i ett knä till och från - typisk tillväxtgrej, hindrar honom från att spela fotboll så mycket som han vill men inte från vardagslivet. Det gör att dagsturerna inte kommer bli för långa och framför allt inga toppturer.

En dag kommer att bli ner i Lunndörren, men den andra dagen tar jag gärna emot förslag på. Vill hellre ha fjäll än skog, men inga toppturer begränsar ju lite. Jag funderar på om man kan gå in mellan Saanta och Storgröngumpen längs med vinterleden, ungefär upp till tjärnarna, och sen kanske skråa lite runt själva toppen och komma ner på nordvästsidan? Jag har inte gått där själv så vet inte hur terrängen är. Andra ideer är förstås också välkomna.

Vi kommer vara tre vuxna, så skulle han få ont och vilja skippa en dag kan en av oss stanna i stugan med honom medan de andra ger sig iväg, så en fin topptur som backup-plan vore inte heller fel att ha i bakfickan.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.