Remmar till stavar?

Jag är nybörjare och har köpt ett par stavar som jag gillar. De har dock C-remmar installerade vilket känns obra… De borde vara problematiska om man ramlar känner jag - risken är väl att stavarna är i vägen för händerna när man ska ta emot sig eller? Finns det några åsikter?

Mina första stavar hade också sådana vilket ledde till att jag knäckte staven då jag fastnade i en skreva i brant nedförsbacke. Har också träffat vandrare som tagit emot sig med ansiktet eftersom händerna suttit fast i stavarna.
Jag rekommenderar att du byter remmar, brukar vara en ganska lätt operation, alternativt vandrar utan att spänna fast händerna.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Mina första stavar hade också sådana vilket ledde till att jag knäckte staven då jag fastnade i en skreva i brant nedförsbacke. Har också träffat vandrare som tagit emot sig med ansiktet eftersom händerna suttit fast i stavarna.
Jag rekommenderar att du byter remmar, brukar vara en ganska lätt operation, alternativt vandrar utan att spänna fast händerna.
En annan skaderisk är "skidåkartumme" - man faller med staven i hand och tar emot sig med händerna och handflatorna neråt och pga remmarna så lägger man hela kroppstyngden på tummarna som svullnar av slag/tryck.

/Patrik

Såvitt jag förstått så används C-remmar på "vandringsstavar" för Nordic walking, dvs. för ren, relativt snabb motionsgång på plan mark. De passar, som nämnts, dåligt för vandring i terräng.

Instämmer, vid skidåkning använder jag stavar med C-remmar då det är en helt annan stakteknik och frånskjut. Vid vandring däremot skulle jag inte vilja ha händerna fastsatta vid stavarna, utan alla vandringsstavar jag testat och använder har vanlig handlovsrem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips