Remmar till stavar?

Jag är nybörjare och har köpt ett par stavar som jag gillar. De har dock C-remmar installerade vilket känns obra… De borde vara problematiska om man ramlar känner jag - risken är väl att stavarna är i vägen för händerna när man ska ta emot sig eller? Finns det några åsikter?

Mina första stavar hade också sådana vilket ledde till att jag knäckte staven då jag fastnade i en skreva i brant nedförsbacke. Har också träffat vandrare som tagit emot sig med ansiktet eftersom händerna suttit fast i stavarna.
Jag rekommenderar att du byter remmar, brukar vara en ganska lätt operation, alternativt vandrar utan att spänna fast händerna.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Mina första stavar hade också sådana vilket ledde till att jag knäckte staven då jag fastnade i en skreva i brant nedförsbacke. Har också träffat vandrare som tagit emot sig med ansiktet eftersom händerna suttit fast i stavarna.
Jag rekommenderar att du byter remmar, brukar vara en ganska lätt operation, alternativt vandrar utan att spänna fast händerna.
En annan skaderisk är "skidåkartumme" - man faller med staven i hand och tar emot sig med händerna och handflatorna neråt och pga remmarna så lägger man hela kroppstyngden på tummarna som svullnar av slag/tryck.