Är Telia ett krav på Kungsleden?

Eller klarar man sig med Tele2, Tre osv? För att ringa efter båtskjuts och liknande.

Känns som Telia borde vara givet men har inte sett någon guide som tar upp det.

Det varierar beroende på var du befinner dig. På vissa fläckvisa platser främst i östra kanten av fjällkedjan funkar täckningen med olika operatörer, men räkna samtidigt med att du inte har täckning alls på stora sträckor i fjällkedjan oavsett operatör.
Kolla resp operatörs täckningskarta för den sträcka du tänkt vandra.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag ville säga i mitt tidigare inlägg för att undvika missförstånd att inte heller med Telia har du täckning på stora delar av Kungsleden, speciellt inte i fjällkedjan. Med "olika operatörer" i mitt inlägg ovan inkluderar jag alltså Telia.
De enda platser jag upplevt att Telia är unika pga att de satt upp en egen lokal mast där är kring Ritsem och Kebnekaise fjällstation (men inga av dessa platser är på Kungsleden).

Det är fläckvis täckning uppe på kalfjället. Vilken båtskjuts är det som är aktuell? Går du norrifrån så utgår väl skjutsen på rätt sida på de tre båtpassagerna/ roddlederna i världstoppen land från Abisko ned till Kvickjokk? Undantaget är Saltoluokta men där går det att ta reda på tidtabellen som passar busstrafiken eller kolla på deras hemsida. https://www.svenskaturistforeningen.se/aktiviteter/saltoluokta-batbiljett-m-s-langas/

Går du söderifrån finns det skyltar åtminstone på något ställe på kalfjället där du kan ringa till båtskjutsen.

Ro tycker jag är trevligt. Större chans att det ligger två roddbåtar på södra sidorna eftersom de flesta går norrifrån.

Angående täckning så är det rätt komplicerat. Mobilmodell har betydelse. Vissa nät stängs ned så täckningen med en operatör kan förändras från år till år. Sms fungerar ofta bättre än tal. Tidigare har Telia generellt varit bra i Norrland.

I fjälldalar på Kungsleden är det oftast dåligt med nätkontakt.

Du kan sannolikt få utmärkt info om täckning hos stugvärdarna.

Thure

Senast ändrad:
De enda roddleder som är kvar på Kungsleden mellan Abisko och Kvikkjokk är Teusajaure och Laitaure (vid Aktse). Alla andra kräver båtskjuts som vid Sitasjaure och Kebnats-Saltoluokta.
Laitaure är en längre sträcka och vid kraftig sidvind kan det vara problem eller rentav omöjligt att hålla kursen utan att driva iväg sidledes, så man kan både där såväl som vid Teusajaure tvingas avvakta lugnare väder om man vill ro över. Skall man dessutom ro Laitaure tre gånger med båt på släp tillbaka har man göra rätt länge och slipper sakna gymträningen den dagen ;)
Teusajaure är annars en lättare och kortare roddtur, men även den sjön kan snabbt blåsa upp vid sidvind och hindra överfart.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips