Rasad bro längs Gränsleden /Rádjebálges

2025-06-25 Rasad bro längs Gränsleden /Rádjebálges

Jag saxar nedan in information från Gällivare kommuns hemsida.
Gällivare kommun informerar: Bron över Ubmasjåhkå längs Gränsleden har rasat och är helt obrukbar tillsvidare. Detta innebär stor påverkan på Gränsleden/Rádjebálges mellan Ritsem och norska Sörfjorden i Tysfjords kommun.
Gällivare kommun avråder starkt från alla försök till att vada över jokken då höga vattenflöden kan innebära risk för liv och hälsa.

Alternativa färdvägar i området: Från Ritsem finns möjlighet att istället välja rutten norrut mot Sitasjaure och Hukejaure för att ansluta mot Nordkalottleden vidare mot Gautelishyttan. Ett annat alternativ är att ta båten från Ritsem över Ahkkajaure till Vaisaluokta. Därifrån kan man sedan följa sjön till väständen, kliva på Nordkalottleden och ta sig antingen över norska gränsen mot Hellemobotn, eller följa den del av leden som går norrut mot Røysvatnhytta”

Länk: https://gallivare.se/arkiv/krismeddelanden/2025-06-25-rasad-bro-langs-gransleden--radjebalges

IMG_2840.jpeg

Illustration: Gällivare kommun

Planerar du själv att gå leden i sommar? Tar gärna del av erfarenheter från denna leden. Planerar att vandra gränsleden mot Norge i augusti. När jag ringde till stf i Ritsem sa de, precis som informerats från Gällivare kommun, att det är fortsatt mycket vatten och avsmältning och det finns ingen information om när bron kan tänkas ersättas. De har inte haft några som gått den leden nu. Om jag inte får mer information senare i juli/augusti får det nog bli att planera om rutten och gå en annan väg istället.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
2025-06-25 Rasad bro längs Gränsleden /Rádjebálges
...

Alternativa färdvägar i området: Från Ritsem finns möjlighet att istället välja rutten norrut mot Sitasjaure och Hukejaure för att ansluta mot Nordkalottleden vidare mot Gautelishyttan. Ett annat alternativ är att ta båten från Ritsem över Ahkkajaure till Vaisaluokta. Därifrån kan man sedan följa sjön till väständen, kliva på Nordkalottleden och ta sig antingen över norska gränsen mot Hellemobotn, eller följa den del av leden som går norrut mot Røysvatnhytta”
Ännu ett alternativ:
till norge.jpg

Jag gillar den alternativa färdrutten på kartan och ska göra lite mer efterforskning på den. Har varit uppe vid hukejaure tidigare och fann inte vägen dit från ritsem särskilt inspirerande. Så kommer inte att välja det. Tack för tipset!

Den här sträckningen ser intressant ut, har du själv gått den? Eller finns det mer information att ta del av någonstans?

Jag är just nu på Padjelantaleden, under min vandring från Smygehuk till Treriksröset. Jag vill helst genomföra hela vandringen inom Sveriges gränser, och utan båttransporter. Därför tänkte jag runda Akkajaure från Vaisaluokta till Ritsem, men är osäker på vadet över Ubmasjåhkå. Detta kunde ju vara en rimlig plan B.

Den här sträckningen ser intressant ut, har du själv gått den? Eller finns det mer information att ta del av någonstans?

Jag är just nu på Padjelantaleden, under min vandring från Smygehuk till Treriksröset. Jag vill helst genomföra hela vandringen inom Sveriges gränser, och utan båttransporter. Därför tänkte jag runda Akkajaure från Vaisaluokta till Ritsem, men är osäker på vadet över Ubmasjåhkå. Detta kunde ju vara en rimlig plan B.
Jag har gått lite annorlunda, se bild och grön linje:
till norge.jpg

Information får du från fjällkartan, tycker det är rätt vanlig fjällterräng, inga stora vattendrag, . Du kan sen fortsätta till Sitasjaurestugorna och till Treriksröset.

Senast ändrad:
Tyvärr vet jag inte hur leget i år. Det är Valldajåhkå, Rikkekjåhkå och jokken till Sårgåjavrre som ibland sägs vara knepiga.

Smygehuk till Treriksröset. Impressive!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips