Cykelvagn för 2 barn + hund

Cykelvagnar för barn går ju tretton på dussinet, olika lösningar för hund också. Men har någon hittat ett bra upplägg för att få med två barn och en hund, i vagn? 🤔

Barnen är från knappt 1 år (och behöver gärna kunna växa litet i transportlösningen) och hunden är mellanstor (japansk spets). Jag vill inte ha barnen (eller hunden) på cykeln utan i kärra. Spånar på att modifiera nån vanlig tvåsits barnkärra så hunden kan åka i/på den, kanske på en platta framför "kupén" och använda en förlängd dragstång. Eller bygga sitsar och hundutrymme på någon öppen kärra typ Burley Flatbed. Eller om det finns någon tvåbarnskärra med extraordinärt mycket utrymme framför barnens fötter. Hur har ni som löst det, löst det?
 
Senast ändrad:
Japansk spets borde kunna åka bland bagaget baktill i en stor barnkärra typ Burley d'Lite. Eller sitta där barnen har benen.

Vi har haft en större hund en Samojed och han ville ju vara draghund och inte dragen hund. Alltså hjälpte han till att drag kärran via en "Walky dog" dragstång till selen från cykelns sadelstolpe.

Thure
 
Är du jakt efter just en cykelkärra? Eller skulle en lådcykel kunna funka? Syrran har tre mindre barn och cyklar med dem till dagis dagligen i en sådan. Det minsta hade hon i bilbarnstol ett tag, som hon spände fast i lådan. De är ju så klart dyrare och otympligare men med elmotor går det tydligen bra. Och man får ner ett gäng ungar i en sådan…
1670332689645.jpeg


Jag hade en sådan här (nedan) som jag fick plats med en tvååring och en femåring i. Ryggsäckar bak men inte plats för hund…
1670333040097.jpeg
 
Japansk spets borde kunna åka bland bagaget baktill i en stor barnkärra typ Burley d'Lite. Eller sitta där barnen har benen.
Ja, volymmässigt skulle hunden nog få plats i bagaget på en stor barnkärra. Men hon kommer inte att vara tillfreds med att sitta "nedhälld" som i en låda/säck utan behöver nog ha det litet öppnare.
Det låter väldigt jobbigt och tungt att cykla med en sådan last. Då blir det nog bara korta sträckor, och inga uppförsbackar.
Det handlar ju mest om hur bråttom man har. :) Sen går det ju även att stötta med el om man vill.
Är du jakt efter just en cykelkärra? Eller skulle en lådcykel kunna funka? Syrran har tre mindre barn och cyklar med dem till dagis dagligen i en sådan. Det minsta hade hon i bilbarnstol ett tag, som hon spände fast i lådan. De är ju så klart dyrare och otympligare men med elmotor går det tydligen bra. Och man får ner ett gäng ungar i en sådan…
Ja, jag tänker på kärra just nu för att kunna nyttja befintliga cyklar. Lastcykel är absolut ett alternativ men först när andra möjligheter är uttömda. ;) Som du säger, det blir ju bl a både dyrare och klumpigare.
 
Ja, volymmässigt skulle hunden nog få plats i bagaget på en stor barnkärra. Men hon kommer inte att vara tillfreds med att sitta "nedhälld" som i en låda/säck utan behöver nog ha det litet öppnare.
Egentligen går det bra med cykelkärra. Jag hade minsta barnet på cykelbarnstol och de två lite större i en Burnley barnkärra. Funkade också i branta backar. Jag var yngre då och hade/fick starka ben.

Bagaget är nog inte så illa för en hund man kan ha nät bakåt från bagaget och till barnen i ryggstödet är det nät. Om hunden trivs eller inte i kärra varierar nog från hund till hund. Bil brukar hudar gilla att åka i även om de bara kan titta bakåt.

Lite off topic: Vår hund trivdes i bakluckan på kajak.

Thure

P1050529p.jpg
 
Jag hade en Burley Encore och tva barn upp till fem ar, lite beroende pa storlek, gick ofta bra. Det forsta som blev problem blev det laga "taket". Om du vill ha hunden i knat eller vid benen sa tank pa att golvet endast gar upp 15-20 cm sa det ar latt att "hoppa ur". Detta kan givetvis atgarndas genom att dra for kapellet helt. Baggageutrymmet dar bak ar nagot grunt, men relativt brett och hogt.

Annars tyckte jag att Burley fungerade alldelese utmarkt och vi (las jag) anvande den mycket, aven for transport av diverse saker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.