Cykelkärra + barn

De cykelkärror som är bäst att "frakta" barn i, verkar vara Burleys eller Trek´s.
Men sedan läser man ofta att det är helt överlägset att cykla med en kärra som har bara ett hjul, typ Packtack eller BOB-trailer.
Videra har jag hört att det skulle finnas fästen för barnstolar i Packtracks kärra.
Får man verkligen plats med två barn (3 och 1,5 år) i en dylik kärra ?
Är det ngn som har testat detta ?

btw, har Packtrack konkat ?
 
Enhjulskärror och barn

Det enda jag läst om att enhjulskärror skulle vara en hit vid barntransport stod i en artikel i Utemagasinet i somras. Det gavs inga detaljer och jag ställer mig mycket tvivlande till uppgiften, det fanns inget om hur gamla barnen skulle vara, att man testat i olika väder, hur man kommit fram till att tvåhjuliga kärror är sämre etc. Att ha hög tyngdpunkt med två barn känns också fel vad händer med barnen om dragfordonet tippar?

Mest allround för transport av två barn är en kärra typ Burley eller Trek med ett kapell som kan användas för att mota mygg regn snö och kallt väder. En sådan kärra medger också mycket packning vilket behövs med barn eller när man handlar etc.

Ett alternativ för ett lite större barn som kan cykla men inte så långt är att skaffa en "halvcykel" med fäste på den vuxnes pakethållare vilket gör att barnet rör sig och håller värmen själv samt ger en smalspårig framfart som en enhjulskärra. har för mig att Burley har en variant som heter Piccolo men flera finns.

Nånstans här i forumet tror jag det finns en uppgift om att Packtracks website försvunnit. Ingen aning om de finns kvar som företag.

Thure
[Ändrat av thureb 2002-09-04 kl 16:21]
 
Re: Packtrack + barnvariant

thureb; sa:
Utemagasinets senaste nummer hade ett telefonnummer till Packtrack i Västervik.

Thure

Vi har försökt ringa Packtrack utan resultat. Antagligen har de konkat! Vi har en Rådia Minicab som fick bra omdöme i Vi Föräldrar, men tyvärr är kvaliten tämligen usel, allt rostar! Så vi letar efter något nytt och bättre (och lättare).

/Christina
 
CTS

Hej!

Vi har två CTS från Chariot Carriers inc. Den första köpte vi under en resa i Kanada för fyra år sedan, den andra förra året av återförsäljaren i Danmark.
De har varit otroligt tåliga och bra. Gediget byggda och väl genomtänkta, enkla att fälla ihop och montera ner. Packväskor för hjul och ramdel följde med vilket gjort det lätt att ta med dem på resor, flyg etc.

Den första är en extra smal ensittsare som går att konvertera till en mycket bra och stabil joggingvgn. Har varit med på Broloppet och Göteborgsvarvet, lättare terränglopp och många skogs och fjällvandringar. Den senare är tvåsittsig med extra framhjul för att göra den till en stroller.

Cheriots hittar du här:
http://www.chariotcarriers.com


Lycka till!

/MarcusR
 
trek

Vi har haft en Trek cykelkärra i två år - den är tålig och smidig (lite smalare än de flesta så det går att ta den genom tunnelbanespärrarna). Jag har inte sett någon kärra där man verkar sitta riktigt bra - även om tvååringen inte klagar (han var med i nästan 100 mil i sommar). Bra kapell och störtbågar gör att han sitter skyddat i alla fall - från både damm, regn och den gången vi vurpade och vagnen välte. I helgen tryckte vi ner en fyra åring i den - men det var på gränsen. En tvååring och en treåring går dock utmärkt!

Mia
 
Re: trek

mialindskog; sa:
Vi har haft en Trek cykelkärra i två år - I helgen tryckte vi ner en fyra åring i den - men det var på gränsen. En tvååring och en treåring går dock utmärkt!

Mia

I Burley d'Lite har vi haft en 6 och en 8-åring men där någonstans går gränsen för den modellen. Med även en 4-åring i cykelsitsen så är jag nära min kapacitetsgräns i branta grusuppförsbackar. Men nu kan 8-åringen cykla.

Burley har också små 1-barnsmodeller men de verkar inte säljas i Sverige. Jag såg en sådan i Halland i somras. Den var inköpt i USA. Rätt läcker men d'Litemodellen är mer allround.

Hälsningar Thure
[Ändrat av thureb 2002-10-01 kl 17:08]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Cykelkärra för varor, ej barn..? Långcykling 3
bredberg Cykelkärra för barn Långcykling 1
Livetiskuggan Cykelkärra Långcykling 4
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
pelle.k Cykelkärra Långcykling 6
hannulan Cykelkärra - montering Långcykling 3
hannulan Cykelkärra Långcykling 11
liksaltaren Cykelkärra. Långcykling 10
cykelmamman byta tyget cykelkärra burley d'lite? Långcykling 0
surf63 Cykelkärra/vagn!!!!! Långcykling 2
inkanstar Nytänkande cykelkärra Långcykling 3
Kvinna50+ Trehjuling och cykelkärra Långcykling 19
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
fredl Ny typ av "cykelkärra" på Lidl Långcykling 4
gnorx Hyra cykelkärra Långcykling 0
layback cykelkärra Långcykling 4
T-man Hyra cykelkärra? Långcykling 0
sarabritta Cykelkärra och hund Långcykling 2
Ledsjö Cykelkärra Burley d'lite Långcykling 5
jaffo Cykelkärra Långcykling 4
Ledsjö Cykelkärra Långcykling 17
pandinus enhjulig cykelkärra??? Långcykling 10
jockeberggren Tillbehör cykelkärra minimaxi Långcykling 0
melker_vertical Cykelkärra Långcykling 2
balo Hyra cykelkärra? Långcykling 0
fiddeliten Cykelkärra Långcykling 9
Anette Grinde Cykelkärra, för trspt av kajak.... Långcykling 4
C_Johansson Ritning på cykelkärra? Långcykling 5
fiddeliten tandem+cykelkärra Långcykling 0
norberg Cykelkärra - ritning Långcykling 5
Cykelkärra Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
Biomed Cykelvagn för 2 barn + hund Långcykling 7
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
hannessandahl Barn på färd. Långcykling 10
enghult Tandemcykel med barn Långcykling 9
miyata Cykelsemester med barn Långcykling 9
Fabrikören Bilfria turer med barn ? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.