enhjulig cykelkärra???

Tänkte bara lite snabbt höra om någon vet vart man kan få tag i en enhjulig cykelkärra någonstans och kanske ett ungefärligt pris.
Har kollat runt med några cykelhandlare men de har knappt hört talas om något dylikt...

MVH Cladam
 
Det här har inget med enhjulig cykelkärra att göra men kan vara intressant ändå http://www.watertribe.com/Magazine/ klicka på Tow, Tow your boat.

Nackdelen med en enhjuling är ju att den blir ostadig, fördelen liten packvolym. Det kan annars inte vara svårt att tillverka en ihopfällbar.

/Hans
 
Hutt; sa:
Det här har inget med enhjulig cykelkärra att göra men kan vara intressant ändå http://www.watertribe.com/Magazine/ klicka på Tow, Tow your boat.

Nackdelen med en enhjuling är ju att den blir ostadig, fördelen liten packvolym. Det kan annars inte vara svårt att tillverka en ihopfällbar.

/Hans

Göran Kropp hade ju under sin färd till Himalaya, en enhjulig cykelkärra. Möjligen var den custombyggd, men i alla fall...

/K
 
Bygg eget

Bobtrailern är ju ett ganska bra alternativ, men alldeles för dyr för min smak. Har för mig att Cykelcity ska ha nånstans runt 3300:- för den...

Lösningen på det hela är att bygga en egen. Byggde själv en enhjulig kärra i höstas med Bobtrailern som förlaga och totalkostnaden för den var runt 700:-
250:- för en bakaxel till cykeln
100:- för en gammal barncykel (använde bara det ena hjulet...)
200:- för en del stålrör
+ lite till för lite färg och reflexer så att den är laglig också

/Ola
 
Byggde även jag mig en enhjulig cykelkärra. Jag upplever inte alls att min är ostadig och jag tror att den är betydligt trafiksäkrare (smalare) än en tvåhjulig. Mitt tips till eventuella självbyggare är att satsa på ett hjul av på kärran som håller samma dimension som cykelhjulen, detta då det vid långturer är lättare med reservslangar, ekrar och dylikt. Har tyvärr inga bilder på den men när jag byggde min hittade jag bilder på webben.

Uffe
 
Enhjulig cykelkärra

Hej !

För ett par år sedan kärde vi en tur från Dalarna till Nikkaloukta ( Kebnekaise ) med MTB + 1 hjuliga vagnar. Var först inne på att köpa vagnar men bra kostar 4000-7000 kr och det är inte en direkt avancerad konstruktion. Jag byggde 2 st själv som förviso är till salu men fördelen jag fick var att dom fick lite lägre tyngdpunkt än fabriksbyggda, byggde dom dessutom lite kraftigare men i slutänden lättare än orginal. Fördelar med enhjuliga vagnar är dels att dom kan inte tippa såvida du inte kör omkull själv ( själva leden är en " knut " och ledad i alla riktningar men ej rotationsriktningen ). Du kan cykla på stigar utan att fastna i träd eller buskar. Den är väldigt anpassningsbar. Byggkostnad ca 2500 kr varav själva knuten var det dyraste på ca 700 kr.

Har du funderingar kan du skriva en rad.

Micke
 
Packtrack

Den enhjuliga cykelkärran Packtrack tillverkas av företaget med samma namn i Västervik. Du kan ringa dem på 0490-509 46 eller 070-214 81 13.
/Svante
 
Enhjuling på väg...

Jag har under vintern roat mig med att bygga en enhjuling. Det började med en rensning i källaren och fyndet av en minicykel som jag köpte för 50 kronor. Efter några kvällar med smärgel och svets såg den riktigt skapligt ut. Den fick följa med på mina vintriga träningspass efter cykeln. Varm dunjacka och varm dryck i bagen. Och efter lite justeringar och puts blev den faktiskt oförskämt bra... om jag får skryta lite. Så nu får den hänga med på en tvåveckors rundtur i Andalusien i början av mars. Jag har varit lite skeptisk till hela konceptet men det verkar som om det kan vara en bra lösning. Vikten på vagnen blev 5,5 kilo. Till bag har jag en North Face väska. Det enda jag kostar på mig innan avresan är ett nytt hjul som min cykelverkstad håller på att skruva ihop. Det ska bli ett aluhjul (lätt och starkt!) med ett bra lager och allt krönt med ett "Schwalbe Marathon Slick 20 x 1.35. Med tält, kläder och allt på listan hamnar jag på runt 25 kilos packning.
Så nu får jag se om allt fungerar... Jag lägger ut resan, beskrivning av bygget av vagnen och foton under slutet av februari på min hemsida > http://www.jurgenasp.com
Tacksam för andras tips och erfarenheter.
Hälsningar Jürgen
 
Vad blev det av den ehjuliga vagnen???

...jo. det blev en tur.
Jag har samlat mina intryck av att cykla med en enhjuling 60 mil i Andalusien.
Var det bra? Kolla själv på http:///www.klaus.nu

Hälsningar Jürgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
realout Enhjulig cykelvagn? Långcykling 14
mtbsmuffe Cykelvagn enhjulig Långcykling 2
Klaus Enhjulig cykelvagn kontra bagar på cykeln? Långcykling 0
Livetiskuggan Cykelkärra Långcykling 4
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
pelle.k Cykelkärra Långcykling 6
hannulan Cykelkärra - montering Långcykling 3
hannulan Cykelkärra Långcykling 11
liksaltaren Cykelkärra. Långcykling 10
cykelmamman byta tyget cykelkärra burley d'lite? Långcykling 0
mipert Cykelkärra för varor, ej barn..? Långcykling 3
surf63 Cykelkärra/vagn!!!!! Långcykling 2
inkanstar Nytänkande cykelkärra Långcykling 3
Kvinna50+ Trehjuling och cykelkärra Långcykling 19
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
fredl Ny typ av "cykelkärra" på Lidl Långcykling 4
gnorx Hyra cykelkärra Långcykling 0
layback cykelkärra Långcykling 4
T-man Hyra cykelkärra? Långcykling 0
sarabritta Cykelkärra och hund Långcykling 2
Ledsjö Cykelkärra Burley d'lite Långcykling 5
jaffo Cykelkärra Långcykling 4
Ledsjö Cykelkärra Långcykling 17
hs-ranger Cykelkärra + barn Långcykling 6
jockeberggren Tillbehör cykelkärra minimaxi Långcykling 0
melker_vertical Cykelkärra Långcykling 2
balo Hyra cykelkärra? Långcykling 0
fiddeliten Cykelkärra Långcykling 9
Anette Grinde Cykelkärra, för trspt av kajak.... Långcykling 4
C_Johansson Ritning på cykelkärra? Långcykling 5
fiddeliten tandem+cykelkärra Långcykling 0
bredberg Cykelkärra för barn Långcykling 1
norberg Cykelkärra - ritning Långcykling 5
Cykelkärra Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.