Cykelkärra

På väg till jobbet möter jag oftast kvinnor med barnkärra efter cykel och jag uppfattar de har ett märkbart extra motstånd.
Samtidigt sitter jag och funderar på en kärra för att lägga ryggsäck på för en utenatt. Hur mycket extra är det att ha ett eller två extra hjul. Ska man ha ett eller två hjul?
 
Rullmotstånd och luftmotstånd. På slät asfalt är rullmotståndet inte så stort. Barnkärror har högt luftmotstånd men mindre bagagekärror har rätt litet luftmotstånd. Om man skall ha enhjulig eller tvåhjulig bagagekärra finns det olika uppfattningar om. Enhjulig förstås att föredra vid singletrack.

Att ha dragpunkten på en tvåhjulig cykelkärra vid cykelns baknav ger god balans och bra bromsbarhet.

Om du får plats med din packning i cykelväskor och helst så kallad bikepackingväskor som ger betydligt mindre luftmotstånd så är det förstås bättre än släpkärra. Tänk också på totalvikten eftersom själva kärran väger en hel del vilket du märker framför allt vid uppförsbackar.

Jag använder en tvåhjulig bagagekärra från amerikanska Burley. Den är jag rätt nöjd med och har använt mest på inköpsrundor. Äldre modell av denna https://www.bikester.se/burley-noma...MIpeT-iISW9gIVBCIYCh1eiArxEAQYASABEgJEPvD_BwE

Lättviktstouring är typiskt att föredra framför att ha med sig mkt utrustning. Allra mest utbyte har jag personligen av en tvåhjulig liggcykel. Snäll mot kroppen lågt luftmotstånd och det finns bra väskor som inte ökar luftmotståndet så mycket.

Thure
 
Senast ändrad:
En cykelkärra för en ryggsäck för en utenatt låter ganska "overkill". Oavsett modell. Kärran ger högre totalvikt och större luftmotstånd. Exakt hur mycket är naturligtvis relativt en mängd olika faktorer.

Hur långt och i vilken terräng ska du cykla? Hur långt och länge ska du vandra? En bättre och billigare lösning borde alla gånger vara cykelväskor, bikepackingväskor eller att bara spänna fast ryggsäcken på en eventuell pakethållare. Har du en cykel utan pakethållare finns infästningar för en sådan på de flesta ramar. Det finns även varianter som inte behöver skruvas fast och därmed är lite enklare att montera av och på. Har själv den varianten av märket Thule till min MTB.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
pelle.k Cykelkärra Långcykling 6
hannulan Cykelkärra - montering Långcykling 3
hannulan Cykelkärra Långcykling 11
liksaltaren Cykelkärra. Långcykling 10
cykelmamman byta tyget cykelkärra burley d'lite? Långcykling 0
mipert Cykelkärra för varor, ej barn..? Långcykling 3
surf63 Cykelkärra/vagn!!!!! Långcykling 2
inkanstar Nytänkande cykelkärra Långcykling 3
Kvinna50+ Trehjuling och cykelkärra Långcykling 19
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
fredl Ny typ av "cykelkärra" på Lidl Långcykling 4
gnorx Hyra cykelkärra Långcykling 0
layback cykelkärra Långcykling 4
T-man Hyra cykelkärra? Långcykling 0
sarabritta Cykelkärra och hund Långcykling 2
Ledsjö Cykelkärra Burley d'lite Långcykling 5
jaffo Cykelkärra Långcykling 4
Ledsjö Cykelkärra Långcykling 17
pandinus enhjulig cykelkärra??? Långcykling 10
hs-ranger Cykelkärra + barn Långcykling 6
jockeberggren Tillbehör cykelkärra minimaxi Långcykling 0
melker_vertical Cykelkärra Långcykling 2
balo Hyra cykelkärra? Långcykling 0
fiddeliten Cykelkärra Långcykling 9
Anette Grinde Cykelkärra, för trspt av kajak.... Långcykling 4
C_Johansson Ritning på cykelkärra? Långcykling 5
fiddeliten tandem+cykelkärra Långcykling 0
bredberg Cykelkärra för barn Långcykling 1
norberg Cykelkärra - ritning Långcykling 5
Cykelkärra Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.