Cykelkärra.

Är det någon som vet vad det var för typ av cykelkärra som Göran Kropp använde under sin cykling till Nepal, och var kan man få tag i en likadan.
Är den bra, finns det bättre, vad skall jag köpa.

David
 
Du råkade ställa frågan som jag har brottats med nu en lång tid och slutligen löst några dagar sen. För att svara på din första fråga så blir det: "Cykelkärra, Packtrack"
Själv har jag letat efter den men inte hittat. Om jag inte kommer ihåg fel så har det företaget slutat tillverka de eller gått i konkurs. Men här kan jag ha fel.

Annars vad det gäller kärra så går det till så här. Alternativen är dessa två enligt mig.

Burley Nomad och Bob Yak (Bob Yak 28 för 28 tum hjul även om en kille här på forumet säger att vanliga Yak också går bra bara man inte ahr däc som är större än 32 mm tror jag det var, sök lite så hittar du.)
Burley är byggd för långfärd samma som boben. De lastar lite olika men borde inte spal större roll, 32 kilo som boben lastar är rätt mycket ändå. Burley har överdrag, och den fäst lätt på cykel. Till skilnad från boben enligt vissa. Själv har jag inte fått mitt exemplar än så jag kan inte säga något ännu. Burley har också två hjul till skillnad mot Bob som har ett. Priset i Sverige skiljer en del (ca 500 riksdaler). Ska du köra på Burely kan du beställa från cykelsällskapets hemsida för 3100. Ska du köpa Bob blir det någon annan återförsäljare för ca 4000.

Burely som som sagt överdrag till sin som är nääästan helt vattenavisande. Tydligen ska det finnas små hål någonstans där det kan komma in en droppa eller två. Bob kommer med eller utan vatten väska. Vet ej hur vattenväskan fungerar men kan skriva här när jag får min så får vi se. Tja ska vi se vad mer finns att nämna. Ja juste. Du kan inte åka stående med Bob medan du kan göra det utan problem med Burley. Detta pga at tkopplingen ser ut på ett helt anant sätt. Även om du cykel skulle fall så händer inget med Burley men Bobob drar ner hela skiten, urskta min franska. ;) Båda två är lätta. 6.1 kilo för Bob och samma för Burley tror jag, kan skilja några hekto, men inte mer. Burely går ocskå att vika väldigt enkelt så den kan fraktas i en sepcialtillverkad väska just för ändamålet. Andra alternativ är Cruzer Cargo och Extrawheel. De har sina för- och nackdelar men enligt mig inget om du ska ut långt. Om du köper en sån så återkom gärna med recension. :) Juste, Burely är också brdeare än Bob, 64 resp. 41 cm om jag inte minns fel. Längden är d inte så mycket att prata om tycker jag. Sist men inte minst tycker jag du sak köpa både från usa om du kan för de är MYCKET billigare där. Både två ca 1800. Om du ska köpa en ellr har mer frågor så kan du skicak mig ett mess så skickar jag dig tonvist medlänkar om både kärrorna och var du kan köpa de till bästa priset, vad frakten kostar osv. Hoppas det hjälpte och att min text inte var FÖR rörig! :cool:

Kom på en viktig grej. Nämligen att det är svårt att hitta någon affär i usa som skickar till Sverige. Även om du hittar, har själv hittat några st, så går frakten på ca 2500. Så med andra ord hitta någon som kan skicka till dig.
 
Senast ändrad:
Jag håller på att beställa saker från Globetrotter http://www.globetrotter.de/ fast efter att i sådär 3 timmar misslyckats med att få Globetrotter webbplats att acceptera mitt kortnummer och min säkerhetskod så gav jag upp för i dag (=natt)

Men efter att ha bläddrat genom nästan hela katalogen så hittar jag i katalogen och på Internet (även om jag inte fattat hur man betalar)


Globetrotters cykelkärror finns på
http://www.globetrotter.de/de/shop/...9e12d740b25bfeb18a32&section=Rund+ums+Fahrrad

lycka till
Per
 
Har en Bob Yak

Tjena.

Har en Bob Yak som funkar alldeles utmärkt, den med fjädring fanns inte när jag köpte min tyvärr.

När det gäller däckdimensioner så har jag MTB-versionen och det är inga problem med feta däck.

Jag köpte Ortleibs stora väska istället och den passar utmärkt i Boben.

Det enda är att bakhjulet påfrestas så jag har bytt till starkare fälg och eker, sedan har jag erkrat det annorlunda.

Stifflern
 
PederafG: Jo, jag tänkte på om jag skulle nämna den men sket i det då jag ansåg att den inte var värd att nämna av följande anledningar.

Jag var lite skeptisk mot fjädringen redan från början, var den verkligen så bra som man skulle önska, dvs att den dämpade bra på även mindre upphöjningar som trotuarkanter. Efter en hel del lästa recension, som berömde ibexen, så hittade jag en som inte gjorde det och som bekräftade mina farhågor. Killen skrev nåt i stil med att den inte alls var så som man tänkt sig, att han hade tom ringt och tjatat på Bob, och till slut fått det bekräftat att det är bara en vanlig fjäder som sitter där som är rätt onödig om du inte ska ut och köra i väldigt hård teräng där den kan komma till nytta en del. Ni kan själva läsa recensionen här: http://www.bicycletrailers.com/catalog/product_review.jsp?productId=1097&index=9

Visst som sagt, ibex kan komma till nytta om man kör såhär ungefär. http://www.youtube.com/watch?v=ND0SERkAAtw&feature=related Men jag tvivlar på att många av oss långfärdscyklister kör så där :D Även om du hade behövt köra i sån teräng så hade nog vanliga klarat det tror jag, om du inte kör som en galning.

Den andra anledningen till att ajg inte pratade om ibex var för han skulle säkert se den själv när han letade efter vanliga boben, den finns på varje sida som säljer de typ.
Den tredje anledningen var att det förutom fjädringen inte är något annorlunda med den. Eller jo, vikten är en smula högra på ibexen. Sist så tyckte jag inte den priskilnad som finns mellan de (ca 800 kr) var välmotiverad.

Om någon köper ibexen så lägg gärna upp en recension :)
 
Odd Tod: Samma som boben, ast 2 kilo tyngre och lite mindre ställen att fästa sina linor tvärs över packningen. Annars borde den väl fungera. Stor itne heller vad den orkar bära så det är väl lite suspekt? Återkom med recension gärna omd u köper den. Skulle vara bra om vi kunde samla en hel del recensioner av alla möjliga vagnar.

Ska fixa en hemsida snart och då ska jag försöka samla alla kärror och all möjlig info om de.
 
PederafG: Jo, jag tänkte på om jag skulle nämna den men sket i det då jag ansåg att den inte var värd att nämna av följande anledningar.

Jag var lite skeptisk mot fjädringen redan från början, var den verkligen så bra som man skulle önska, dvs att den dämpade bra på även mindre upphöjningar som trotuarkanter. Efter en hel del lästa recension, som berömde ibexen, så hittade jag en som inte gjorde det och som bekräftade mina farhågor. Killen skrev nåt i stil med att den inte alls var så som man tänkt sig, att han hade tom ringt och tjatat på Bob, och till slut fått det bekräftat att det är bara en vanlig fjäder som sitter där som är rätt onödig om du inte ska ut och köra i väldigt hård teräng där den kan komma till nytta en del. Ni kan själva läsa recensionen här: http://www.bicycletrailers.com/catalog/product_review.jsp?productId=1097&index=9

Visst som sagt, ibex kan komma till nytta om man kör såhär ungefär. http://www.youtube.com/watch?v=ND0SERkAAtw&feature=related Men jag tvivlar på att många av oss långfärdscyklister kör så där :D Även om du hade behövt köra i sån teräng så hade nog vanliga klarat det tror jag, om du inte kör som en galning.

Den andra anledningen till att ajg inte pratade om ibex var för han skulle säkert se den själv när han letade efter vanliga boben, den finns på varje sida som säljer de typ.
Den tredje anledningen var att det förutom fjädringen inte är något annorlunda med den. Eller jo, vikten är en smula högra på ibexen. Sist så tyckte jag inte den priskilnad som finns mellan de (ca 800 kr) var välmotiverad.

Om någon köper ibexen så lägg gärna upp en recension :)

Tack för infon! jag har läst i pricnip 50/50 folk som tycker fjädringen inte funkar alls o tvärtom dom som tycker den är bra. Det jag också läst är att dom som ogillat fjädringen inte brytt sig om att ställa in den korrekt, så att den är anpassad för väglag och packningens vikt - dvs. att den varit stum pga inställningar. jaja får väl fundera lite till.

Förresten - din kärra, följer den med cykeln om du ramlar/välter cykeln eller står den själv kvar då? Hur brukar du göra när du ska ta en paus etc - kan man luta cykeln mot ngt utan att kopplingen mellan vagn o cykel tar stryk?

Vet någon en cykelaffär i Stockholm som har Bob på lager så att man kan komma förbi och kika på den?
 
Kan vara att folk glömmer ställa in fjädringen rätt, sant. Men jag är ändå spektisk fortfarande. I vilket fall som hellst så är den utesluten i mitt fall. Den bob jag har, vanliga dvs välter cykeln när den ramlar, med tanke på konstruktionen. Men lutar man det bara rätt är det inga problem. Sätter man den mot en vägg eller nåt så fungerar det bra. Jag har varit på sportson och frågat om den. Men de hade inte den, och de var skeptiska till att eventuellt beställa. Lägg upp en förfrågan på forumet. Någon kommer väl låta dig kika på den! :D Köper du ibexen glöm inte recensera här!
 
Cykelkärra!!!!

Hej på er!
Jag skulle varit iväg nu runt Europa men pga en personlig motgång så skjuts mitt äventyr på framtiden.
Men när det gäller Bob Yak cykelkärran så har jag bara gått att säg om den. Jag har haft min i ca 4 år och andvänt den till det mesta, handling av mat, fraktat lite verktyg & maskiner och till olika cykelturer. När det gäller väskans regnskydds kapacitet så har min fungerat bra men jag vet ju inte om dom andvänder sig av samma material idag som för 4 år sedan. Problemet med att cykelkärran faller lätt när man ska stanna till en stund och inte lutar ekipaget ordenligt stämmer bra. Jag har löst det så att jag satte på två ställ (japp ni läser rätt) men ett ställ klarar inte vikten och trycket från kärra och eventuellt packväskor.
Har man för hög hastighet så kan kärran vobbla en del men annars så kan jag bara säga KANON
MVh Eleuthera
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Cykelkärra Långcykling 4
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
pelle.k Cykelkärra Långcykling 6
hannulan Cykelkärra - montering Långcykling 3
hannulan Cykelkärra Långcykling 11
cykelmamman byta tyget cykelkärra burley d'lite? Långcykling 0
mipert Cykelkärra för varor, ej barn..? Långcykling 3
surf63 Cykelkärra/vagn!!!!! Långcykling 2
inkanstar Nytänkande cykelkärra Långcykling 3
Kvinna50+ Trehjuling och cykelkärra Långcykling 19
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
fredl Ny typ av "cykelkärra" på Lidl Långcykling 4
gnorx Hyra cykelkärra Långcykling 0
layback cykelkärra Långcykling 4
T-man Hyra cykelkärra? Långcykling 0
sarabritta Cykelkärra och hund Långcykling 2
Ledsjö Cykelkärra Burley d'lite Långcykling 5
jaffo Cykelkärra Långcykling 4
Ledsjö Cykelkärra Långcykling 17
pandinus enhjulig cykelkärra??? Långcykling 10
hs-ranger Cykelkärra + barn Långcykling 6
jockeberggren Tillbehör cykelkärra minimaxi Långcykling 0
melker_vertical Cykelkärra Långcykling 2
balo Hyra cykelkärra? Långcykling 0
fiddeliten Cykelkärra Långcykling 9
Anette Grinde Cykelkärra, för trspt av kajak.... Långcykling 4
C_Johansson Ritning på cykelkärra? Långcykling 5
fiddeliten tandem+cykelkärra Långcykling 0
bredberg Cykelkärra för barn Långcykling 1
norberg Cykelkärra - ritning Långcykling 5
Cykelkärra Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.