Cykelkärra

Nån som har testat följande cykelkärra? Extrem från Team Sportia. Funkar den bra att packa grejer i? Det är fämt det jag vill ha den till. Kan man packa långa saker att de sticker ut bak till på kärran? Hur är det med fastsurningsmöjligheter? Jag ska ha den i stan när jag behöver frakta lite större saker som inte får plats i väskorna. Jag ska alltså inte använda den för långcykling (o här önskar jag mig än en gång ett "vanligt" cykel-del av forumet).

http://www.teamsportia.se/produkter/cykel/tillbehor/extreme/extreme-cykelkarra-std/
 
En sådan kärra kan jag rekommendera, den har 2 utrymmen med en tygvägg som skiljer dem åt, på min kärra går inte den att ta bort, men man kan sticka saker på sidorna, i det främre utrymmet kan man placera upp till 2 kids eller 4 stora matkassar, i det aktre utrymmet får man plats med 2 kassar, dock inte proppfulla. Taket går att fälla upp helt om man kör lite mer skrymmande last, eller om man vill att det ska sticka upp bakåt.
Måste säga att det har varit ett mycket lyckat köp, trodde inte den skulle hålla så länge faktiskt, men jag har haft min i 7 år och 3 barn har i omgångar suttit i den, tror specen på min säger max 30 kg, men den klara mycket mer, som mest har jag nog haft 50 kg i den och jag upplever det som helt ok. Hela kärran är uppbyggd kring en ram som du kan fästa massor av spännband i.
kolla även blocket där brukar dessa finnas billigt.

Daniel
 
Några barn skulle jag gissa på att jag aldrig kommer att dra runt i nån cykelvagn, så om det funkar bra med barn är inte viktigt.

Så jag kan inte surra nåt långt över kärran (parallellt m rörelseriktningen)? Den bakre tygväggen kommer att vara i vägen då? Är det bara tyg ivägen?

Finns det nåt tips på en liknande kärra, fast en som saknar det här stora "taket" där barnen ska sitta under (kassar o prylar kan jag ju lika gärna trycka ner under en presenning.
 
Fultema

Vagnen (Team Sportia) ser ut att vara snarlik Biltemas som kostar hälften. Jag har en sådan som jag förvisso inte har lååååång-cyklat med men som har rullat långt, tungt och mycket ändå. Både med barn i lasten och t ex ved och matkassar, bra mkt mer än maxlasten 36(?)kg. För den pengen tycker jag att den är riktigt imponerande. Fultema har även (haft?) en "cargo"-variant (identisk m Darpes förslag ovan fast billigare) men den har jag ingen erfarenhet av.

Om jag skulle ut på extrem expeditionscykling på dåliga vägar skulle jag nog satsa på en kvalitetsvagn istället. På "vanlig" touring skulle jag hellre försöka banta packningen och lasta i väskor.

Ett par trådar som diskuterat ämnet tidigare:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58556

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54085&page=2

/A.
 
Senast ändrad:
Hej Hanna! :)

Jag har en sådan som Daniel länkar till ovan, den funkar fint för att frakta grejer med. Går nog bra att surra fast saker på den också. Jag har fraktat stora mängder kaffe och cyklat några mil med ihopfällbara kajaken på släp där, så tycker den håller fint!
 
Några barn skulle jag gissa på att jag aldrig kommer att dra runt i nån cykelvagn, så om det funkar bra med barn är inte viktigt.

.

varför då titta på en kärra som inte verkar gjord för annat än frakta barn?

i dagens samhälle med kina-import och massproduktion glöms det lätt bort att man faktiskt får en hel del hantverk för dom pengarna. dessutom verkar du ju satsa långsiktigt på ditt cyklande så det kanske är värt att lägga ytterligare någon hundring. köp två gammla 24" barn-mountain-vrak för 100:- /st ta bort framhjul samt ram (material) och leta upp nån garagemicklare med en mig-svets så har du din kärra precis som du vill ha den..

eller köp en färdig och ge samma micklare en femhundring så modifierar han den som du vill ha den.
 
Instämmer! Vill också ha en. Snälla, bestämmer Du dig för denna kan du väl mejla mig så vi kan samköpa? Anna, (som just blivit med liten hund...)
 
En enkel

transportvagn som jag köpte i våras är denna http://www.lifequalityproducts.se/cykelvagncampingvagn-traveller-p-28.html?cPath=3

Rätt OK men har ett par nackdelar:

Kapellets tyg var för tight och fick snart en rift vid ett av kardborrebanden.

För att fästa kärran vid bakaxeln på cykeln finns ett fäste som man sätter under hjulbult eller snabbfäste på bakaxeln. Alltså måste man lossa bakhjulet om man byter mellan två cyklar vilket tar lite tid.

Fördelar är att den fälls ihop till en mycket liten volym, rätt lätt, rullar bra går lätt att ta längre föremål genom att fälla undan tygsidor fram och bak, stabil plywoodbotten.

Skaffade den till landet och den är prisvärd men den Burley transportkärra vi har hemma är smidigare att byta mellan cyklar pga intelligent snabbfäste, dessutom är kvalitetsintrycket bättre på Burleyn.

Föredrar att ha ett täckande kapell på en sån här kärra till vardags annars risk för att något hoppar ur när man passerar gupp samt att det kan vara bra med regnskydd. BArnkärror är också ett alternativ men har mycket större luftmotstånd.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Cykelkärra Långcykling 4
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
pelle.k Cykelkärra Långcykling 6
hannulan Cykelkärra - montering Långcykling 3
liksaltaren Cykelkärra. Långcykling 10
cykelmamman byta tyget cykelkärra burley d'lite? Långcykling 0
mipert Cykelkärra för varor, ej barn..? Långcykling 3
surf63 Cykelkärra/vagn!!!!! Långcykling 2
inkanstar Nytänkande cykelkärra Långcykling 3
Kvinna50+ Trehjuling och cykelkärra Långcykling 19
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
fredl Ny typ av "cykelkärra" på Lidl Långcykling 4
gnorx Hyra cykelkärra Långcykling 0
layback cykelkärra Långcykling 4
T-man Hyra cykelkärra? Långcykling 0
sarabritta Cykelkärra och hund Långcykling 2
Ledsjö Cykelkärra Burley d'lite Långcykling 5
jaffo Cykelkärra Långcykling 4
Ledsjö Cykelkärra Långcykling 17
pandinus enhjulig cykelkärra??? Långcykling 10
hs-ranger Cykelkärra + barn Långcykling 6
jockeberggren Tillbehör cykelkärra minimaxi Långcykling 0
melker_vertical Cykelkärra Långcykling 2
balo Hyra cykelkärra? Långcykling 0
fiddeliten Cykelkärra Långcykling 9
Anette Grinde Cykelkärra, för trspt av kajak.... Långcykling 4
C_Johansson Ritning på cykelkärra? Långcykling 5
fiddeliten tandem+cykelkärra Långcykling 0
bredberg Cykelkärra för barn Långcykling 1
norberg Cykelkärra - ritning Långcykling 5
Cykelkärra Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.