6-dagars tips, kanot

Trogna Forummedlemmar!

Tack för ett trevligt och informativt forum. Mycket kul läsning.

Jag och fästmön ska ut en vecka i juli och paddla kanot. Vi är vana friluftsmänniskor men är tämligen nya vad gäller paddling, iallafall jag. Två tidigare turer har vi gjort, men då bara 3-4 nätters i Östergötland/Sörmland.

Vi letar nu efter en lite längre tur, helst å/kanal och småsjöpaddling. 5-7 nätter, tanken är i tält eller vindskydd. Var i Sverige spelar igen roll, vi är mobila, men vi bor i Stockholm. Däremot äger vi ingen kanot så resan måste börja/sluta i anknytning till en kanotuthyrare.

Tips och förslag?

Tack,
Eric

Indalsälven!

Det är helt klart indalsälven ni ska satsa på! Kanot kan ni hyra på lögdö kanot invid älven (någon km från indalsälven uppströms ljustorpsån) eller kajak på wått & tårrt i sundsvall(ligger vid selångersån så det går att paddla hela vägen dit). Lämna bilen så långt uppströms älven som känns lagom, sedan är det bara att paddla ner till Lögdö(Timrå) eller Sundsvall och åka kollektivt tillbaka till bilen.

Mvh
Kristian

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Strömsholms kanal

Det finns i princip hur många leder som helst i Sverige det är bara att välja och vraka

Kanotguiden är ett bra ställe att börja på

http://www.kanotguiden.se/vastm/index.htm

Strömsholms kanal är mitt hemmavatten så jag rekomendera förstås det. Leden passerar dock några större vatten så har man möjlighet att välja är det bra om man kan pricka in en hyffsat vindstilla period.

Hans Friedel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips