5 dagar Keb

Hej, jag ska vandra i Keb första veckan i augusti med 3 kompisar varav en som aldrig gått i fjällen förut.
Hittills ser turen ut så här:

Dag 1: Nikka - Keb
Dag 2: Topptur Keb
Dag 3: ?
Dag 4: ? - Keb
Dag 5: Keb - Nikka

Jag skulle nu vilja ha lite förslag på var vi ska gå dag 3 och 4, gärna andra toppar som är värda ett besök, obs vi kommer att tälta och vill inte ligga kvar vid stationen. Jag har läst inläggen om Singivaggi och vill veta mer om det går att tälta i Kaffedalen nedanför västra leden och sedan gå ner till Singivaggi och den dalen tillbaka till Keb stationen eller är det bara stenskrammel där. Jag har gått västra leden förut men det var när jag var liten så jag kommer inte ihåg hur det ser ut riktigt.

/Helen

en idé...kanske...

Planerar som ni kanske sett själv en tur i Kebne området. Skulle det inte funka att gå så här:
dag 1 Nikka-Keb
dag 2 Topptur
dag 3 Keb - Tarfala + tur i Trafla
dag 4 Ytterligare tur i Trafala tex bestiga Tarfalatjåkka (som Mats Fagerkull föreslog mig)
dag 5 Tarfala - Nikka över berget vad det nu heter

eller

dag 1 Nikka-Keb
dag 2 Topptur
dag 3 Dagtur runt keb
dag 4 Keb - Tarfala + tur i Trafla
dag 5 Tarfala - Nikka över berget vad det nu heter

Eller någotåt det hållet i alla fall....så slipper man dessutom gå vägen mellan Nikka och Keb mer än en gång.

/Andreas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kaffedalen

Jag har sett tält i Kaffedalen; de var uppställda på en snödriva. Jag har också sett ett tält uppslaget på en mossplätt som ligger precis ovanför klyftan/dalen mellan Singipakte och Vierranvare.

Jag kan tänka mig roligare tältplatser, men går man över 1100-1200 meter ser det ju ut som det gör.

Ett alternativ är ju att streta med full packning upp till toppstugorna via västra leden och övernatta i någon av stugorna (som lär vara rätt slitna) och dagen efter gå ner igen, t ex via Singivagge och runda Singitjåkka på västsidan. Jag är lite tveksam till om jag skulle göra så här själv, 1000 höjdmeter med packning är nog lite svettigt, och det är roligare att tälta på gräsmark.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips