3 lager med paclite överst?

Tjena,

Tänkte snart sticka på en lång cykelresa och kommer åka genom delar av centralasien (tajikistan, kurgyzstan etc). I vissa områden är det troligtvis väldigt kallt och jag kommer befinna mig på ganska höga höjder.

Tänkte främst höra hur långt man kommer med ett bra underställ, mellanlager i fleece och en goretex paclite ytterst. Jag kommer ju cykla vilket ger en del värme, men vore intressant att höra i vilka lågtemperaturer man kan använda ovannämnda kombination utan att frysa.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Hur varm du kommer att hålla dig är naturligtvis omöjligt att svara på eftersom så många faktorer är inblandade. Hur mycket du anstränger dig, din metabolism, vinden, hur varm mössa du har etc.

Vid skidturer vintertid där jag rör mig kontinuerligt så håller jag mig varm ned till ganska låga temperaturer/vindkyleeffekter enbart med underställ och skal. Typ 10-12 minusgrader. Sedan kan det vara läge med ytterligare ett underställslager. Med ett kraftigare mellanlager av hyfsat tjock fleece skulle jag räkna med att hålla värmen nästan oavsett temperaturen så länge jag anstränger mig.

För raster och låg fysisk aktivitet behöver man sedan naturligtvis ytterligare förstärkningsplagg, typ dunjacka och fodrade byxor.

Jörgen

Så länge du rör på dig ska du väl fixa åtminstone -20?

Jag skulle dock fundera på att byta fleecen mot en termojacka som är varmare, lättare och dessutom vindtät. Då behöver du inte ta på dig din täta regnjacka om det inte regnar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips